.:: Debestthinker ::.

.:: Debestthinker ::.
ASSALAMUALAIKUM...AHLAN WA SAHLAN...PASTIKAN SETIAP LANGKAH YANG DIAMBIL ADALAH UNTUK KEBAIKKAN

PERISTIWA ISRA' DAN MIKRAJ

|

TANGISAN RASULULLAH SAW, MALAM ISRA', "SIKSA WANITA".

(CERITA PENDEK MENYENTUH HATI)

Pada suatu hari Ali bin Abi Thalib r.a. bersama istri tercinta , Fatimah Az Zahra r.a menemukan rasulullah Muhammad SAW tengah menangis di rumahnya. Beliau sesunggukan, tersedu-sedu dengan tetesan airmata mengalir deras dari kedua matanya. Hal ini pertanda ada satu kesedihan yang teramat dalam dan mengusik ketenteraman batinnya, menyentuh sanubari kemanusiaannya yang jauh terpendam.

Melihat pemandangan yang mengharukan tersebut , Sayyidina Ali r.a berusaha menghibur. Ia berkata kepada Rasulullah SAW, yang juga ayah mertua, sahabat, dan kekasihnya:
“Hentikan tangismu wahai Rasulullah! Biar ayah dan bundaku menjadi tebusan atas ratap tangismu.
Wahai kekasihku , apa gerangan yang menyebabkan airmata harus menetes dari sumbernya? ceritakanlah wahai junjungan seluruh alam!”

Dengan sedikit terbata-bata dan disela tangis yang belum reda , Rasulullah menceritakan sebab tangisnya:

“Wahai Ali , aku menangis karena teringat dengan pengalaman yang aku alami pada malam isra’. Yaitu ketika Allah memperlihatkan kepadaku beberapa gambaran kaum wanita dari umatku. Pada malam isra’ tersebut aku lihat mereka tengah disiksa dalam neraka jahanam dengan bermacam-macam azab / siksa yang ditimpakan . Aku menangis karena azab itu demikian dahsyat dan pedih dan tak pernah terbayangkan sebelumnya.

Aku melihat wanita yang digantung dengan rambutnya, sementara otaknya mendidih dan meleleh.
Aku juga melihat wanita digantung lidahnya dan air mendidih , dituangkan kedalam mulutnya.
Kemudian wanita yang diikat kedua kaki ke buah dadanya.
Adapula wanita diikat kedua tangan sampai tengkuk/ubun-ubunnya. Wanita tersebut diserahkan oleh Allah kepada sekawanan ular dan kalajengking untuk memangsanya. Adapula wanita yang digantung dengan kedua payudaranya.

Ada juga wanita berkepala babi, berbadan keledai dengan sejuta macam siksa neraka yang harus diterimanya.
Terakhir aku melihat wanita berwajah anjing dan serigala dengan api neraka dijejalkan dari mulut dan tembus sampai duburnya.
Sementara malaikat-malaikat penyiksa , menghantam mereka dengan kapak yang terbuat dari api neraka.
Demikian cerita sang nabi mengabarkan keadaan kaum wanita yang dilihatnya berada di dalam neraka.

Bulu kuduk sayyidah Fatimah Azzahra berdiri merinding.
Mendengar penuturan ayahandanya soal nasib kaum wanita .
Keringat dingin keluar dari sekujur tubuhnya. Tanpa sadar kedua pipinya telah basah air mata.

Dia bangkit dan bertanya:
” Wahai ayahanda tersayang, pelipur laraku, kegembiraan mata hatiku. Amal apa yang telah dilakukan wanita-wanita tersebut , sehingga demikian berat dan dahsyat siksa yang mereka terima sebagai balasan?“

Perlahan -lahan Rasulullah SAW menjelaskan penyebab dari siksa wanita yang ada di neraka jahannam itu. Katanya:” Fatimah, putriku !
Wanita yang digantung rambutnya adalah wanita yang tidak menutup aurat dan rambutnya diperlihatkan ( dengan tidak berbusana muslimah/ berjilbab) dari pria lain, yang bukan muhrimnya. Membiarkan rambutnya terurai dipermainkan angin dan merelakannya dipandang siapapun.

Wanita yang digantung lidahnya adalah wanita yang menyakiti hati suaminya dengan kata-kata kasar. Mulutnya keji dengan kata-kata yang keluar tanpa kontrol akal dan hati nurani

Wanita yang digantung payudaranya , yaitu wanita yang selingkuh, mengotori ranjang suaminya, mengkhianati kepercayaan suami, menodai noktah perjanjian Ilahi

Adapun wanita yang diikat kedua kaki dan tangannya dengan ular dan kalajengking di sekujur tubuhnya adalah wanita yang tidak mandi junub/ mandi besar dari haidnya dan meremehkan shalat

Wanita dengan wujud kepala babi dan berbadan keledai ialah wanita pendusta , perayu, pengumpat dan penggunjing.

Sementara wanita yang berbentuk anjing dengan api yang dijejelkan lewat mulut dan keluar melalui dubur adalah wanita -wanita yang suka mengungkit ungkit kebaikan maupun pemberian dan penghasut/ provokator .

Dimanapun dia hembuskan angin fitnah dan adu domba. Membuat keresahan di masyarakat dengan mencampuri urusan orang lain.

“Wahai putriku , celakalah wanita-wanita yang durhaka/ maksiat terhadap suaminya. Didunia dia akan mendapatkan laknat dari malaikat-malaikat langit , malaikat-malaikat bumi, dan juga laknat dari benda-benda yang terkena sinar matahari.
Diakhirat dia mendapat siksa neraka.
Pada akhirnya seluruh amalnya menjadi sia- sia , tidak berguna.

Naudzubillahi mindzalik…
Astaghfirullah… subhanallah… Ya Allah… Ampunilah kami kaum wanita, lindungilah kami dari azab api neraka…Dan tuntunlah langkah kami agar selalau di jalanmu… Aamiiiin

 [KH.Syaikh Misbahul Anam At-Tijaniy]

Rasulullah SAW bersabda : "Tidak akan mencium bau surga Ad-Dayyus, lantas para sahabat bertanya: Siapa itu Ad-Dayyus Ya Rasulalloh..? , Rasulullah SAW menjawab: *"Suami yang tidak punya rasa cemburu terhadap istri dan keluarganya."*

… Semoga tulisan ini dapat membuka pintu hati kita yang telah lama terkunci …aamiin
Allahumma sholli a'la sayyidina Muhammad...

  By."Lembaga Dakwah GEMASS"

  🍓🍓🍓🍓🍓🍓🍓🍓

Renungan

|

*Renungan...Masa lepas sekolah suka tengok askar/polis 
naik trak tentu seronok jadi macam mereka.*

*Masa bujang, bila tengok kekawan berkahwin, hati tertanya bagaimana hidup berkeluarga. Aku pun akan tiba juga gilirannya.*

*Bila tengok kekawan berpindah, hati pun tertanya2 bagaimana hidup ditempat baru. Akan tiba juga giliran aku.* 

*Bila tengok kekawan menamatkan perkhidmatan, hati aku pun tertanya2 bagaimana hidup selepas bersara, itu pun akan dilalui juga bila tiba gilirannya.* 

*Dan sekarang bila dengar seorang demi seorang pergi x kembali lagi aku pun tertanya2, bagaimana hidup dialam sana. Cukupkah bekalan yang nak dibawa? Akan tiba juga giliran aku suatu hari nanti..*

*Fikir-fikirkanlah.... Selamat beristirehat*

Kafir baik tp tak masuk syurga

|

DISKUSI Dr ZAKIR NAIK

*Mengapa Orang Kafir Sebaik Apapun Tetap Masuk Neraka...?*

*Pemuda Liberal* : Ada serorang yg bukan Islam tapi sangat baik, anti rasuah, bina masjid, rajin bersedekah membantu orang susah.... bila dia meninggal dunia, adakah dia masuk Syurga atau Neraka....?

*Dr. Zakir Naik* : Neraka.....!!

*Pemuda Liberal* : Ooo....tapi dia orang baik. Kenapa masuk Neraka....??

*Dr. Zakir Naik* : Karena dia bukan Islam....

*Pemuda Liberal* : Tapi dia orang baik, banyak membantu orang, bahkan membantu umat Islam sendiri. Malah membantu membina masjid dan banyak membuat amal kebajikan. Jahat betul Tuhan kalau orang sebaik itu dia tetap dimasukkan ke neraka juga..

*Dr. Zakir Naik* : Allah tidak jahat, Allah Maha Adil.

*Pemuda Liberal* : Adil dari segi mana....?

*Dr. Zakir Naik* : Kamu bersekolah sampai ke mana....?

*Pemuda Liberal* : saya ini berkelulusan Master Sains lulusan US , kenapa....?

*Dr. Zakir Naik* : Kenapa perlu kamu mendapat titel Master Sains dari US....?

*Pemuda Liberal* : sebabnya saya study disana, tamat dan menerima ijazah di sana.

*Dr. Zakir Naik* : Ada kamu mendaftar masuk ke Universiti Master Sains US tersebut ...? Kamu mendaftar...?

*Pemuda Liberal* : Ya sudah tentu saya mendaftar tuan..

*Dr. Zakir Naik* : Sekiranya waktu itu kamu tidak mendaftar, tapi kamu tetap datang belajar, hadir kuliah, diam-diam ikut ujian, bahkan kamu mendapat keputusan yang cemerlang, adakah kamu tetap akan dapat ijazah....?

*Pemuda Liberal* : Tidak!! sekalipun dia pintar, dia bukan sebagai mahasiswa, pihak universiti tetap menolak dan tidak mengiktiraf dia.

*Dr. Zakir Naik* : Bererti pihak universiti kamu jahat, kenapa ada orang yang pintar begitu tidak diberi ijazah hanya karena tidak mendaftar.....?

*Pemuda Liberal* : terdiam...😲

*Dr. Zakir Naik* : jadi bagaimana....?

*Pemuda Liberal* : Ya tidak jahat, itu kan peraturan, salah si mahasiswa kerana tidak mendaftar layaklah bagi dia untuk tidak mendapat pengiktirafan dn ijazah..

*Dr. Zakir Naik* : Nahhhh.....!! kalau kampus pun ada peraturan, apalagi dunia dan akhirat. Kalau *_Syurga diibaratkan ijazah_*, *_Dunia adalah bangku kuliah,_* maka *_Syahadah adalah pendaftaran awalnya._* *Tanpa pendaftaran awal, mustahil kita diakui dan mendapat ijazah, sekalipun kita ikuti kuliah dan mampu melaluinya dengan cemerlang.* Itu adalah peraturan, menerapkannya bukanlah kejahatan, melainkan keadilan.

*Pemuda Liberal* : kembali terdiam, tanpa berkata-kata....🤔

Semoga Allah senantiasa menetapkan iman & Islam kita jga keluraga kita, aamiin.. 

*Semoga bermanfaat*

Kata berlawan

|

 المضادات 
Kata berlawanan
 غَضَبٌ  حُبٌّ
Marah  Suka
أَحْمَقٌ  ذُكَاءٌ
Bodoh  Pandai
اَلحُضُورُ  اَلغِيَابُ
Hadir  Ghaib
قَادِمِ  مَاضِي
Akan datang  Lepas
قَصرٌ  طَوِيلٌ
Pendek/Rendah  Tinggi/Panjang
يَصلُحُ  يَفْسُدُ
Membaiki  Merosak
اِستِقلَالٌ  اِستِعمَارٌ
Merdeka  Dijajah
نَشِيطٌ  كَسُولٌ
Rajin  Malas
فَرَحَ  حَزَنَ
Gembira  Sedih
تَزْدَادُ  تَنقُصُ
Bertambah  Berkurang
كَافَّةٌ  خَصَّةٌ
Umum  Khusus
سَيِّدٌ  عَبدٌ
Tuan  Hamba
شَتَّى  بَعضَ
Pelbagai  Sebahagian
بَردٌ  حُرٌّ
Sejuk  Panas
قَوِيٌّ  ضَعِيفٌ
Kuat  Lemah
اِهتِمَامِ  اِهمَالِ
Mengambil berat  Mengabaikan
اِفتِرَاقٌ  اِتِّحَادٌ
Berpisah  Bersatu
أَطفَالٌ رِجَالٌ
Kanak-kanak  Dewasa
سَأَلَ  أَجَابَ
Tanya  Jawab


Gaji dan Rezeki

|

*DIUCAPKAN SELAMAT HARI PEKERJA SEMUA!!*



*⚪GAJI DAN REZEKI⚪*

*Gaji itu ada slipnya*
*Rezeki tdk ada slip*

*Gaji itu dari Boss*
*Rezeki itu dari ALLAH*

*Gaji itu hanya wang*
*Rezeki boleh berupa banyak hal.*

*Gaji itu diperoleh dg kerja.*
*Rezeki itu diperoleh dg iman.*

*Gaji itu sudah diduga,*
*Rezeki itu sering tak terduga.*

*Gaji mungkin sudah besar, tapi terasa kurang*
*Rezeki itu selalu mencukupi, meski tak seberapa..*

*Gaji harus dikejar, dicari dan diusahakan dgn bekerja.*
*Namun Rezeki boleh datang  bagi org yg percaya.*

*Tidak semua orang memiliki gaji,* *tetapi setiap orang memiliki Rezeki.*

*Gaji kemungkinan tertukar dengan lain orang,* *tetapi Rezeki tdk akan pernah bertukar.*

*Besarnya gaji ditentukan oleh masa kerja dan kelayakan,* *sementara besaran Rezeki ditentukan iman dan percaya kita pd ALLAH .*

*So, jangan pernah cemas, khuatir, resah, dan gundah terhadap nasib yg akan datang,* *terlebih jgn pernah merasa susah dan sedih terhadap yg luput dari masa lhalu.*
*Yakinlah bhw rencana dan kuasa ALLAH tepat dan indah  pd saatnya.*

Doa bagi mereka yang ada handphone

|

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

*DOA BAGI MEREKA YANG ADA HANDPHONE*

✅ Ya ALLAH ampunilah dosa-dosa kami yang mempunyai HP kerana:

● Kami lebih banyak mengisi kredit daripada *bersedekah*.

● Kami lebih banyak pegang HP drp pegang *tasbih*.

● Kami lebih *banyak lihat hp dari lihat wajah ibu bapa suami isteri dan anak²*.

● Kami lebih banyak baca sms daripads baca Al Quran.

● Kami lebih sering menelefon daripada Silaturahim.

● Kami lebih sering buka *bluetooth* daripada *berlutut untuk sujud*..

✅ Ya ALLAH ampunilah kami yg serba kekurangan dan yg selalu lalai ini..dan semoga HP yang kami miliki ini dapat digunakan sebagai IBADAH untuk lebih taqarrubتقرب  kepada Mu Ya ALLAH.
Amin....

✅ Kata guru:
Jika *handphone* mu itu menyebabkan kamu *LALAI* hingga orang azan kamu masih dengannya hingga *TIDAK MEMPEDULIKAN SERUAN itu...*

● Hingga ia menjadi permainan ketika berada di majlis ilmu di hadapan gurumu...سبحان الله

● Hingga kamu tergamak melewatkan solatmu kerananya...الله أكبر

● Hingga zikirmu berkurang dengan adanya ia... H/P

● Hingga al-Quran قرآن كريم tidak lagi kamu pandang dan baca kerana kamu asyik dengannya...

✅ Sedang kamu tidak ada keperluan padanya pada waktu itu, maka buanglah ia dari kehidupan mu...

● Kerana ia telah menjadi salah satu alat untuk MENJAUHKAN kamu dari Tuhan mu...

● Kerana ia telah menjadi satu alat supaya kamu lalai dari Tuhan mu...

● Kerana ia adalah alat yang digunakan syaitan untuk menghancurkan penghambaanmu...

✅ Maka apa lagi kejahatan yang kamu ingin lihat selain seseorang itu lalai dari الله Tuhan nya...

✅ Bukan salah handphone itu, tapi salah kamu kerana tak dapat menjauhkan handphone menjadi alat pada syaitan untuk menyesatkanmu...

✅ Realitinya begitulah..lepas solat selesai salam, TANGAN terus raba cari hp, padahal tiada benda pun.Zikir diabaikan..astaghfirullah.. Ya Allah, biarlah dengan hp canggih² menambah ketaatan krpada Allah, bukan mengheret kita lalai kepadaNya....
kekawan renung2kan dan selamat beramal....
Subhanallah سبحان الله Ya Allah...ampunilah dosa² ku...

🌐 Peringatan untuk diri sendiri😔😔😔

Syair NegaraKu

|

مَــوطِــنــي

مَــوطِــنــي مَــوطِــنِــي

Tanah airku, tanah airku

الجـلالُ والجـمالُ والسَّــنَاءُ والبَهَاءُ

Kemuliaan dan keindahan, Ketakjuban dan kemanisan

فـــي رُبَــاكْ فــي رُبَـــاكْ

Di bukit-bukitmu

والحـياةُ والنـجاةُ والهـناءُ والرجـاءُ

Kehidupan dan penyelamatan, Keseruan dan harapan

فــي هـــواكْ فــي هـــواكْ

Di dalam udaramu, Di dalam udaramu

هـــــلْ أراكْ هـــــلْ أراكْ

Dapatkah aku melihatmu?

سـالِماً مُـنَـعَّـماً وَ غانِـمَاً مُـكَرَّمَاً

Selamat dan sentosa, Dalam keadaan baik dan dihormati

هـــــلْ أراكْ فـي عُـــلاكْ

Dapatkah aku melihatmu? Di kegemilanganmu

تبـلُـغُ السِّـمَـاكْ تبـلـغُ السِّـمَاك

Menuju bintang-bintang

مَــوطِــنِــي مَــوطِــنِــي

Tanah airku, Tanah airku

مَــوطِــنِــي مَــوطِــنِــي

Tanah airku, Tanah airku

الشبابُ لنْ يكِلَّ هَمُّهُ أنْ تستَقِـلَّ أو يَبيدْ

Kaum muda tidak akan letih, Hasrat mereka adalah kemerdekaanmu, Atau mereka rela mati

نَستقي منَ الـرَّدَى

ولنْ نكونَ للعِــدَى

Kita akan minum dari kematian, Tetapi kita tidak akan menjadi hamba musuh-musuh kami

كالعَـبـيـــــدْ كالعَـبـيـــــدْ

Seperti budak, Seperti budak

لا نُريــــــدْ لا نُريــــــدْ

Kita tidak ingin, Kita tidak ingin

ذُلَّـنَـا المُـؤَبَّـدا وعَيشَـنَا المُنَكَّـدا

Satu penghinaan yang abadi, Atau satu kehidupan yang sedih

لا نُريــــــدْ بـلْ نُعيــــدْ

Kita tidak ingin, Tetapi kita akan mendirikan semula

مَـجـدَنا التّـليـدْ مَـجـدَنا التّليـدْ

Kemuliaan kita yang agung

مَــوطِــنــي مَــوطِــنِــي

Tanah airku, Tanah airku

مَــوطِــنِــي مَــوطِــنِــي

Tanah airku, Tanah airku

الحُسَامُ و اليَـرَاعُ لا الكـلامُ والنزاعُ

Pedang dan tinta, Tidak berbicara ataupun berkelahi

رَمْــــــزُنا رَمْــــــزُنا

Adalah simbol-simbol kita

مَـجدُنا و عـهدُنا وواجـبٌ منَ الوَفا

Kemuliaan dan perjanjian resmi kita, Dan kewajiban untuk berterus-terang,

يهُــــــزُّنا يهُــــــزُّنا

Menggoncang kita

عِـــــــزُّنا عِـــــــزُّنا

Kegemilangan kita, Kegemilangan kita

غايةٌ تُـشَــرِّفُ و رايـةٌ ترَفـرِفُ

Adalah satu tujuan yang mulia, Dan panji-panji berkibar,

يا هَـــنَــاكْ فـي عُـــلاكْ

Mengagumi kebahagiaanmu, Di puncak kemuliaanmu

قاهِراً عِـــداكْ قاهِـراً عِــداكْ

Mengalahkan musuh-musuhmu, Mengalahkan musuh-musuhmu

مَــوطِــنِــي مَــوطِــنِــي

Tanah airku, Tanah airku

منقول#😅

KISAH AYAH DAN ANAK

|

*AL KISAH*

Lewat malam.

Seorang ayah menanti anak gadis kesayangnya dgn penuh kerisauan... Di ruang tamu. Seketika, kelihatan kereta masuk ke porch. Baru balik. Entah dari mana.

"Kamu, duduk dulu. Ayah nak cakap sikit."

Anak gadisnya duduk malas-malas.

"Kamu dari mana?"

Anaknya menjawab malas. Tahu ayahnya nak membebel.

"Keluar. Dengan kawan."

Ayahnya bertanya lagi.

"Kawan lelaki atau perempuan? Jujur."

Ah. Habis.

"Lelaki."

Ayahnya mendengus. Mungkin sesal. Mungkin kecewa.

"Ayah tak izinkan lagi kamu keluar malam. Tak kira, dengan kawan lelaki atau perempuan. Ini bukan kali pertama ayah perhatikan. Sudah banyak kali."

Anak gadisnya membentak.

"Tapi, bukan buat apa-apa pun. Takkan nak keluar makan-makan, pergi shopping, tengok wayang pun tak boleh?"

Ayahnya cuba bertenang.

"Boleh. Tapi bukan dengan kawan lelaki. Tapi dengan suami yang sah kamu nikahi.

Bagaimana kamu boleh kata tak buat apa-apa, sedangkan pakaian kamu mengatakan ada apa-apa? Lihatlah pada baju sendat yang kamu pakai, legging yang kamu pakai. Walaupun kamu bertudung, adakah itu tidak menjadikan mata lelaki itu tak terjejas apa-apa? Adakah kemaluan lelaki itu tidak respon apa-apa? Adakah nafsu lelaki itu tidak berkecamuk jadinya?"

Anak gadisnya menggelengkan kepala.

"Ayah, sumpah tak buat apa-apa. Dia lelaki baik. Dah lama kenal hati budi."

Ayahnya mencantas kata.

"Lelaki yang baik tak akan bawa keluar anak dara orang malam-malam. Cuba kamu fikir dengan logik akal. Sekiranya dia berani bawa kamu keluar malam begini, apa alasannya mustahil dia tak berani bawa keluar gadis lain di lain masa?

Lelaki yang tidak menjaga diri atau maruahnya akan menyebabkan perempuan yang bersamanya tak terjaga sama.

Kamu berpakaian untuk dia. Supaya dia suka lihat. Supaya dia rasa bangga dapat keluar dengan kamu. Dan ya, dia selamba memuji kecantikanmu. Kamu mempamer, dia sambut dengan pujian. Macam mana lelaki yang baik akan memuji apabila melihat seorang wanita tidak berpakaian menutup aurat dengan sempurna?

Adakah ayah mengajarkan kamu pakai begini dulu?

Mengapa bila kamu meningkat dewasa, masuk universiti akhirnya fesyen pemakaian berubah?

Degree menjadikan kamu lebih pintar atau menjadikan kamu lebih mungkar? Bukan salah pada degree, tapi salah pada iman sendiri."

Anak gadis merah muka. Diam. Nak menjawab. Tapi kelu.

"Adakah sebab ayah dah tua, ayah tidak berdaya, ayah tidak berkuasa, maka pudarlah rasa kamu untuk jadi anak yang beragama? Hormat luntur ikut usia..

Anak ayah yang ayah sayangi..."

Nada suara ayah ada getar sendu.

"Kamu kena ingat. Syurga itu tak sepenuhnya bergantung kepada reda suamimu.

25 tahun misalnya kamu hidup dengan ayah dan ibu, kalau kami tak reda 25 tahun itu, kamu juga susah untuk dijemput ke Syurga.

Meski suami reda, tapi kami tak reda, kamu masih di antara Syurga dan Neraka. Sekiranya kamu buat air mata suami menitis kegembiraan kerana baiknya layanan kamu kepadanya, patuhnya kamu, solehahnya kamu untuknya..

..tapi kamu buat air mata ayah ibu jatuh tanpa kamu rasa sesal sedikit pun..kamu masih tidak layak untuk Syurga.

Buat kami reda. Buat suami reda. Syurgalah bagi kamu."

Anak gadisnya itu menitiskan air mata. Rasa sebak di dada.

"Lelaki itu bukan untukmu. Ayah tidak akan membiarkan anak yang ayah dukung di bahu ayah ketika kecil, tangis tawa, susah senang hinggalah kamu mampu berdiri sendiri, disakiti oleh lelaki yang kurang imannya."

Si gadis bersuara perlahan.

"Tapi, dia selalu ada masa saya memerlukan..."

Ayahnya mencelah,

"Tidak. Selama ini kamu lemah, siapakah yang menguatkan? Ayah ibu. Pada siapa ayah ibu panjatkan doa supaya kamu kuat? Pada Allah.

Allah yang menguatkan dirimu di kala kamu memerlukan, di saat kamu jatuh, di setiap detik kamu layu lemah.

Demi Allah, kamu tidak kuat. Kerana Allah, kamu harus kuat.

Bukan kerana lelaki yang baru muncul setahun dua."

Air mata anak gadis itu berjuraian jatuh dari pipinya.

"Anakku...ayahmu ini lelaki. Lelaki kenal wajah sebenar lelaki.

Lepaskannya pergi, bangkit kembali. Kuat kembali.

Allah sentiasa di sisi."

Anak gadisnya itu terus memeluk orang tuanyaitu. Sungguh segalanya benar. Sejak mengenali pemuda itu, yang ada hanya kata sayang dan pujian. Hanya kata-kata khayalan dan angan-angan. Tidak menjadikannya lebih baik. Cuma menjadikannya lebih berfantasi dan nak happy.

Sedangkan Syurga berlantaikan iman.

Hatinya berbisik, "Subhanallah.. aku banyak dosa ya Allah.."

"Demi Allah Aku Tidak Kuat, Kerana Allah Aku Harus Kuat.. ampun kan aku Ya Allah"

************************
kongsikan kisah ini dlm grup anda..untuk sama2 kita ambil iktibar....
Karya: Penulis Misteri,

SHORT WORD

|

1. *PAN* - permanent account number.
2. *PDF* - portable document format.
3. *SIM* - Subscriber Identity Module.
4. *ATM* - Automated Teller machine.
5. *IFSC* - Indian Financial System Code.
6. *FSSAI(Fssai)* - Food Safety & Standards Authority of India.
7. *Wi-Fi* - Wireless fidelity.
8. *GOOGLE* - Global Organization Of Oriented Group Language Of Earth.
9. *YAHOO* - Yet Another Hierarchical Officious Oracle.
10. *WINDOW* - Wide Interactive Network Development for Office work Solution.
11. *COMPUTER* - Common Oriented Machine. Particularly United and used under Technical and Educational Research.
12. *VIRUS* - Vital Information Resources Under Siege.
13. *UMTS* - Universal Mobile Telecommunicati ons System.
14. *AMOLED* - Active-matrix organic light-emitting diode.
15. *OLED* - Organic light-emitting diode.
16. *IMEI* - International Mobile Equipment Identity.
17. *ESN* - Electronic Serial Number.
18. *UPS* - Uninterruptible power supply.
19. *HDMI* - High-Definition Multimedia Interface.
20. *VPN* - Virtual private network.
21. *APN* - Access Point Name.
22. *LED* - Light emitting diode.
23. *DLNA* - Digital Living Network Alliance.
24. *RAM* - Random access memory.
25. *ROM* - Read only memory.
26. *VGA* - Video Graphics Array.
27. *QVGA* - Quarter Video Graphics Array.
28. *WVGA* - Wide video graphics array.
29. *WXGA* - Widescreen Extended Graphics Array.
30. *USB* - Universal serial Bus.
31. *WLAN* - Wireless Local Area Network.
32. *PPI* - Pixels Per Inch.
33. *LCD* - Liquid Crystal Display.
34. *HSDPA* - High speed down-link packet access.
35. *HSUPA* - High-Speed Uplink Packet Access.
36. *HSPA* - High Speed Packet Access.
37. *GPRS* - General Packet Radio Service.
38. *EDGE* - Enhanced Data Rates for Globa Evolution.
39. *NFC* - Near field communication.
40. *OTG* - On-the-go.
41. *S-LCD* - Super Liquid Crystal Display.
42. *O.S* - Operating system.
43. *SNS* - Social network service.
44. *H.S* - HOTSPOT.
45. *P.O.I* - Point of interest.
46. *GPS* - Global Positioning System.
47. *DVD* - Digital Video Disk.
48. *DTP* - Desk top publishing.
49. *DNSE* - Digital natural sound engine.
50. *OVI* - Ohio Video Intranet.
51. *CDMA* - Code Division Multiple Access.
52. *WCDMA* - Wide-band Code Division Multiple Access.
53. *GSM* - Global System for Mobile Communications.
54. *DIVX* - Digital internet video access.
55. *APK* - Authenticated public key.
56. *J2ME* - Java 2 micro edition.
57. *SIS* - Installation source.
58. *DELL* - Digital electronic link library.
59. *ACER* - Acquisition Collaboration Experimentation Reflection.
60. *RSS* - Really simple syndication.
61. *TFT* - Thin film transistor.
62. *AMR*- Adaptive Multi-Rate.
63. *MPEG* - moving pictures experts group.
64. *IVRS* - Interactive Voice Response System.
65. *HP* - Hewlett Packard.

*Do we know actual full form of some words???*
66. *News paper =*
_North East West South past and present events report._
67. *Chess =*
_Chariot, Horse, Elephant, Soldiers._
68. *Cold =*
_Chronic Obstructive Lung Disease._
69. *Joke =*
_Joy of Kids Entertainment._
70. *Aim =*
_Ambition in Mind._
71. *Date =*
_Day and Time Evolution._
72. *Eat =*
_Energy and Taste._
73. *Tea =*
_Taste and Energy Admitted._
74. *Pen =*
_Power Enriched in Nib._
75. *Smile =*
_Sweet Memories in Lips Expression._
76. *etc. =*
_End of Thinking Capacity_
77. *OK =*
_Objection Killed_
78. *Or =*
_Orl Korec (Greek Word)_
79. *Bye =*♥
_Be with you Everytime._

*share these meanings as majority of us don't know*👌👌👌👌👌👌👌👌
[04/02 15:44] Madi: * CBS - Car Booth Sale
* FTC - Flat Thtrotle Controller
* WTS - Want To Sell
* WTB - Want To Buy
* DSL - District State Leader
* ECU - Eletronic Control Unit
* EFI - Eletronic Fuel Injection
* COD - Cash On Delivery
* FOC - Free Of Charge
* FICD - Fast Idling Control Device.
* CW - Come With
* CWO - Come With-Out
* TQ - Thank You
* TQIA - Thank You In Advance
* KIV - Keep In View
* ASAP - As Soon As Possible
* CWO - Cash With Order
* RFID - Radio Frequency IDentification
* TT - Teh Tarik/Tea Talk @ Technical Talk
* OTT - Official Teh Tarik / Officail Tehnical Talk.
* AKA - As Known As
* DiY - Do It Yourself
* FYI - For Your Information
* BTW - By The Way
* STTP - Straight To The Point
* COC - Cash On Collection/Claim
* OTW - On The Way
* SC - Service Centre
* BUMP - Bring Up My Post
* RC - Remote Controll
* Q&A - Questions & Answers
* FAQ - Fast Answer & Question
* ICE - In Car Entertainment
* REG - Register
* PM - Personal Message
* FB - Facebook
* ICD - Interior Car Decoration
* FS - Fuel Saver
* RPM - Rotation Per-Minutes
* VS - Voltage Stabilizer
* GC - Grounding Cable
* TS - Top Speed
* NA - Normal Aspiration
* OEM ... Original Electronic Manufacturer
* JDM - Japan Domestic Market
* OIC - ooohh I See....hehehe
* TB - Throttle Body
* COC - Cash On Collection
* UFN - Until Further Notice
* TBN - To Be Notified
* OD - Over Drive
* EBD - Electronic Brakeforce Distribution
* ABS - Antilock Brakes System
* SRS - Supplemental Restraint System
* QR Code - Quick Response Code
* PRADAS - PERSATUAN RADIO AMATUR SELANGOR
* IB - Internet Banking

Umur

|

Noraidin Nordin:
Pakat-pakat amal....

Bayangkan baki umur kita.
Jika kita ditetapkan usia di dunia hanya 63 tahun (ambil usia Rasulullah صلى الله عليه وسلم)

*Usia sekarang*.       *Baki*
        20.                            43
        25.                            38
        30.                            33
     *31.5*.                    *31.5*
        35.                            28
        40.                            23
        45.                            18
        50.                            13
        55.                              8
        60 (pencen).             3

Baki usia bermaksud baki masa untuk beramal ibadah wajib, tunaikan amanah, tutup aurat, untuk :
1. Husnul Khatimah
2. Boleh jawab soalan kubur.
3. Selamat daripada *disalai* dalam kubur
4. Selamat daripada kesempitan kubur.
5. Selamat daripada dipatuk ular, sengatan kala jengking.
6. Selamat daripada pukulan malaikat.
7. Elak daripada dibangkitkan dengan rupa haiwan.
8. Supaya muka tidak diseret (berjalan dengan muka)
9. Selamat daripada belenggu api neraka.
10. Selamat daripada ejekan dan penghinaan di dalam neraka.
11. Supaya dapat nikmat kubur, buku amalan dengan tangan kanan dan masuk ke dalam syurga penuh nikmat tanpa kesusahan.

Nilai prestasi kerja anda

|

Seorang pemuda tergesa-gesa masuk ke sebuah kedai runcit di sebuah pekan kecil. Setelah dia membayar satu tin minuman dan mendapatkan baki duit syiling, dia terus mendapatkan set telefon berbayar yang terletak dihujung kaunter tadi. Sungguh berhati-hati dia mendail dan mula berbual. Tuan punya kedai runcit turut memasang telinga mendengar perbualan pemuda berkenaan.

Pemuda: "Puan, bolehkah saya mendapat pekerjaan memotong rumput di halaman rumah puan?"

Puan: "Saya sudah ada pekerja..".

Pemuda: "Puan boleh membayar saya separuh upah dari orang itu".

Puan: "Saya amat berpuas hati dengan hasil kerja pekerja saya itu".

Pemuda (merayu): "Saya akan menyapu dan membersihkan halaman rumah puan dan saya jamin di hari minggu halaman rumah puan akan jadi yang tercantik di antara rumah-rumah yang berada di situ".

Puan: "Tidak, terima kasih".

Pemuda tadi terus meletak kembali gagang telefon. Tuan punya kedai runcit turut bersimpati, dan mendekati pemuda tadi.

Pemilik Kedai: "Anak muda, aku suka sikapmu, semangat positifmu, dan aku ingin menawarkanmu pekerjaan".

Pemuda: "Tidak. Terima kasih sajalah Pak Cik!".

Pemilik Kedai: "Tapi tadi kedengarannya kamu sangat memerlukan pekerjaan".

Pemuda: "Oh, itu. Sebenarnya Pak Cik, Saya cuma mahu memastikan apakah kerja yang selama ini saya lakukan memuas hati majikan saya atau tidak. Sayalah tukang kebun yang bekerja untuk puan dalam telefon tadi!"

Hebat Pemuda tadi! Kita juga patut menilai prestasi kerja yang kita lakukan di tahun 2016 untuk memastikan kualiti yang lebih baik lagi di tahun 2017.

Ingatlah...... "WAKTU seperti sungai, kita tidak boleh menyentuh air yang sama untuk kedua kalinya, kerana air yang telah mengalir akan terus berlalu dan tidak akan pernah KEMBALI".

Selamat Menyambut Tahun Baru 2017 yang lebih mencabar...

Amanah seorang guru

|

Assalamualaikum.. 

Buat tatapan diri saya dan sahabat2 yang dihormati..  Beberapa hari lagi, kita akan meneruskan rutin kita sebagai Murabbi/Muaddib/Muallim/Mursyid  dan Mudarris.. Selain mempersiapkan peralatan seperti baju, kasut beg tangan, dan segala kelengkapan pakaian dan peralatan, persiapan rohani juga eleman yang penting utk kita sebagai pendidik..  Justerus, saya kongsikan satu artikel yg mungkin kita boleh ambil manfaatnya..  semoga saya dan sahabat2 semua dapat menjalani ibadah mendidik dengan baik lantas diberkati oleh Allah swt... 

#Artikel ini dalam Bahasa Indonesia..

Peradaban yang selamat dan menyelamatkan membutuhkan sosok guru yang terampil mengajarkan ilmu (pengajar) dan bisa jadi suri tauladan (pendidik).

Rasulullah SAW bersabda, “Sungguh aku telah diutus (oleh Allah) sebagai seorang pengajar.” (HR Ibnu Majah). Sebagai pengajar, Rasulullah SAW merupakan sosok yang bijaksana, melimpah kasih sayangnya, metode pengajarannya menyenangkan, ucapannya lugas dan jelas, cerdas, memiliki perhatian yang besar kepada siapa saja muridnya.

Sebagai pendidik, Rasulullah SAW merupakan pribadi dengan akhlak yang mulia (QS Al-Qalam: 4). Ketika anak-anak kita menunjukkan perilaku tidak beradab di tengah-tengah masyarakat, maka para guru mesti bermuhasabah, masihkah para guru komitmen dan konsisten mengamalkan adab menjadi seorang guru? Adab merupakan akhlak, moral, tata krama, etik, nilai, atau pandangan hidup (Pusat Bahasa Kemdiknas, 2008).

Jadi, adab guru adalah akhlak guru atau nilai-nilai yang mendasari keyakinan guru dalam berpikir dan bersikap. Ada lima adab yang harus istiqomah diamalkan guru sebagai pengajar maupun pendidik.

*Pertama*, mengajar bukan karena tujuan ingin mendapatkan imbalan dan bukan pula karena mengharapkan ucapan terima kasih. Mengajar diniatkan sebagai salah satu cara untuk beribadah dengan mengharapkan ridha Allah SWT.

*Kedua*, mengingatkan murid akan akhlak yang buruk dengan ungkapan kasih sayang, tidak secara terang-terangan, dan dengan ungkapan yang lemah lembut bukan celaan. Alangkah lebih baiknya para guru merenungi kata-kata hikmah dari Imam As-Syafie: “Siapa yang menasihatimu secara sembunyi-sembunyi, maka ia benar-benar menasihatimu. Siapa yang menasihatimu di khalayak ramai, dia sebenarnya menghinamu.” Nasihatilah murid-murid kita dengan kasih sayang dan menutupi aibnya agar tidak diketahui orang lain.

*Ketiga*, dianjurkan saat memberikan pelajaran, guru memberikan penjelasan secara gamblang agar bisa dipahami oleh semua murid, bahkan oleh murid dengan kemampuan daya tangkap rendah sekali pun. Imam Tirmidzi dalam Kitab Asy-Syamail meriwayatkan dari Aisyah ra bahwasanya ia berkata: “Rasulullah SAW tidak pernah berkata dengan tergesa-gesa sebagaimana yang biasa kalian lakukan. Akan tetapi, beliau berkata dengan ucapan yang sangat jelas dan rinci, sehingga orang lain yang duduk bersamanya akan dapat memahami setiap perkataan beliau.” (HR Imam Tirmidzi).

*Keempat*, guru menyayangi murid-muridnya seperti mereka menyayangi anak-anaknya sendiri. Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya aku bagi kalian tiada lain hanyalah seperti orangtua kepada anaknya. Aku mengajari kalian.” (Ibnu Majah melalui Abu Hurairah).

*Kelima*, hendaknya guru berbuat sesuai dengan ilmunya, tidak mendustakan antara perkataan dan perbuatan. Allah SWT berfirman, “Apakah kamu menyuruh manusia (melakukan) kebajikan dan kamu melupakan (untuk menyuruh) diri kamu sendiri...” (QS. Al-Baqarah: 44).

Ketika murid tak mau mendengarkan dan mengikuti nasihat guru, alih-alih kita marah dan menyalahkan perilaku murid, marilah bertanya dahulu pada diri sendiri, “Apakah saya sudah menjadi guru yang beradab? Sudahkah saya melakukan apa yang saya katakan kepada murid-murid?” Jangan pernah berdusta pada diri sendiri dan para murid! Jika murid saja tak suka apalagi Allah SWT (QS Ash-Shaff: 3).

Selamat Beribadah...

CONTOH KARANGAN SPM & STAM

|


.الصلاة وآثارها في حياة المسلم

لا شك ولا ريب أن الصلاة ركن من أركان الاسلام وهي تلعب دورا مهما في حياة المسلم. الصلاة عماد الدين, من أقامها فقد أقام الدين

وجدير بالذكر أن الصلاة رمز لعبودية العبد الى ربه. وهي وسيلة التقرب الى الله والمسلم الذي يقام الصلاة يضع وجهه الكريم على الأرض طاعة له. القلب الذي يطيع يدوم على طاعته يحي لا يموت ولا يغفل. والصلاة أيضا تزكي النفوس وتطهرها من الذنوب والمعاصي. قال الله تعالى: ان الصلاة تنهى عن الفحشاء والمنكر

ومن المعلوم لدينا أن الصلاة تهذبنا على احترام الأوقات والقوانين والشروط المعينة. الصلوات الخمسة لها أوقات خاصة وعلى سبيل المثال صلاة الصبح, فوقتها من طلوع الفجر الى شروق الشمس, فلا تصح صلاة الصبح في وقت الظهر

واضافة الى هذا, أن الصلاة تربي المسلم الاهتمام على النظافة. النظافة من الايمان. ولها أيضا حكم وأسرار لا تعد ولا تحصى, وعلى سبيل المثال صلاة الجماعة. سينبت روح التعاون في نفوس المسلمين لكثرة مقابلتهم بينهم

وفي الحقيقة أن الصلاة تربي المسلم أن تغرس الصفات المحمودة في نفوسهم. ومن الصفات المحمودة الاخلاص والصبر وهلم جرا. والصلاة تربينا هذه الصفات

وحلاصة القول, لا نبالغ في القول اذا قلنا ان الصلاة تلعب دورا مهما في حياتنا وهي فريضة على كل مسلم

SOLAT DAN KESANNYA DALAM KEHIDUPAN MUSLIM

Tidak dapat dinafikan bahawa solat merupakan salah satu daripada rukun Islam. Ia memainkan peranan penting dalam kehidupan muslim. Solat itu tiang agama, sesiapa yang mendirikan solat, dia telah mendirikan agamanya.

Patut dinyatakan bahawa solat adalah lambing penghambaan hamba terhadap Tuhannya. Ia juga adalah jalan kea rah mendekatkan diri kepada Allah. Orang Islam yang mendirikan solat akan meletakkan wajahnya yang mulia di atas bumi kerana mentaati-Nya. Hati yang sentiasa mentaati Allah dan mengingati-Nya akan sentiasa hidup, tidak mati dan tidak lupa. Ia juga membersihkan jiwa manusia dan menyucikannya daripada dosa dan maksiat. Allah berfirman maksudnya, “Sesungguhnya solat itu mencegah dari kejahatan dan kemungkaran”.

Kita sedia maklum bahawa solat mendidik kita agar menghormati masa, peraturan dan syarat-syarat tertentu. Solat lima waktu mempunyai masa-masa tertentu, sebagai contohnya solat subuh, waktunya dari terbit fajar hingga syuruq matahari, maka tidak sah solat subuh pada waktu zohor.

Di samping itu, solat mendidik orang Islam agar mengambil berat tentang kebersihan. Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Solat juga mempunyai hikmat-hikmat dan rahsia-rahsia yang tidak terhitung dan tidak terkira, contohnya solat berjemaah. Semangat kerjasama akan tumbuh di dalam jiwa orang-orang Islam kerana kerap bertemu sesame mereka.

Sebenarnya, solat juga mendidik orang Islam agar menanam sifat-sifat mulia di dalam jiwa mereka. Di antara sifat-sifat terpuji adalah ikhlas, amanah dan sabar dan sebagainya. Ibadat solat mengajar kita semua sifat itu.

Kesimpulannya, tidak keterlaluan kalau kita katakan bahawa solat memainkan peranan penting dalam kehidupan kita dan ia merupakan satu kewajipan ke atas setiap orang muslim..

Kuiz Arab

|

Latihan Bahasa Arab Untuk Orang Awam

==================================================

1. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat saya sudah baca surat itu.

A  قَرَأْتُ الرِّسَالَة C قَرَأْنَا الرِّسَالَة
B قَرَأَ الرِّسَالَة D أَقْرَأُ الرِّسَالَة

2. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat kami telah menziarahinya (L) minggu lepas.

A زُرْنَاهَا فِي الأُسْبُوع المَاضِي  C زُرْنَاهُ فِي الأُسْبُوع المَاضِي
B زُرْتُهُ فِي الأُسْبُوع المَاضِي  D زُرْنَاكَ فِي الأُسْبُوع المَاضِي

3. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat Lokman telah pergi ke sekolah sebentar tadi.

A ذَهَبَتْ لُقمَان إِلَى المَدْرِسَة قَبْلَ لَحَظَات. C يَذْهَبُ لُقمَان إِلَى المَدْرِسَة قَبْلَ لَحَظَات.
B ذَهَبَ لُقمَان إِلَى المَدْرِسَة قَبْلَ لَحَظَات. D ذَهَبُوا لُقمَان إِلَى المَدْرِسَة قَبْلَ لَحَظَات.

4. Tandakan pada struktur ayat nafi yang betul untuk ayat penyata أَكَلْتُ.

A لَا أَكَلْتُ C لَنْ آكُلْ
B لَمْ أَكَلْتُ D لَمْ آكُلْ

5. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat saya tidak keluar kelmarin.

A لَا أَخْرُجُ أَمْسِ C لَنْ أَخْرُجَ أَمْسِ
B لَمْ أَخْرُجْ أَمْسِ D مَا أَخْرُجُ أَمْسِ

6. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat lelaki itu tergamam dan terdiam sejenak.

A يَرْتَبِكُ الرَّجُلُ وَيَسْكُتُ بُرْهَةً C اِرْتَبَكَ الرَّجُلُ وَسَكَتَتْ بُرْهَةً
B اِرْتَبَكَ الرَّجُلُ وَسَكَتَ بُرْهَةً D اِرْتَبَكَتْ الرَّجُلُ وَسَكَتَ بُرْهَةً

7. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat saya berpuas hati akhirnya.

A أَقْتَنِعُ أَخِيرًا C اِقْتَنَعَ أَخِيرًا
B اِقْتَنَعْتُ أَخِيرًا D اقْتَنَعْنَا أَخِيرًا

8. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat dia (P) belajar di Mesir.
A يَدْرُسُ فِي مِصْر C دَرَسْنَا فِي مِصْر
B دَرَسَ فِي مِصْر D دَرَسَتْ فِي مِصْر

9. Tandakan pada struktur ayat nafi yang betul untuk ayat penyata ضَحِكَ الرَّجُلُ.

A الرَّجُلُ لَا يَضْحَكُ C الرَّجُلُ لَمْ يَضْحَكْ
B الرَّجُلُ لَنْ يَضْحَكَ D الرَّجُلُ لَمْ ضَحِكَ

10. Tandakan pada struktur ayat nafi yang betul untuk ayat penyata أَخْرَجَ آدَمُ مِحْفَظَتَهُ.

A آدَم لَا يُخْرِجُ مِحْفَظَتَهُ C آدَمَ لَمْ يُخْرِجْ مِحْفَظَتَهُ
B آدَم لَنْ يُخْرِجَ مِحْفَظَهُ D آدَمَ مَا يُخْرِجُ مِحْفَظَتَهُ

11. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat dahulu dia pernah datang ke sini.

A أَتَى هُنَا C كَانَ يَأْتِي هُنَا
B يَاْتِي هُنَا D كَانَ هُنَا

12. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat tadi saya sedang memandu kereta.

A قُدْتُ السَّيَّارَة C أَقُودُ السَّيَّارَة
B كُنْتُ أَقُودُ السَّيَّارَة D قَدْ قُدْتُ السَّيَّارَة

13. Tandakan pada jawapan yang betul untuk soalan adakah dia telah makan atau belum lagi?

A أَكَلَ C قَدْ أَكَلَ
B كَانَ أَكَلَ D كَان قَدْ أَكَلَ

14. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat saya terserempak dengannya kelmarin.

A صَادَفْتُهُ أَمْس C أُصَادِفُهُ أَمْس
B قَدْ صَادَفْتُهُ أَمْس D صَادَفْتَهُ أَمْس

15. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat ketika saya sedang berjalan tadi..

A بَيْنَمَا أَسِير C بَيْنَمَا كُنْتُ أَسِير
B بَيْنَمَا سِرْتُ D بَيْنَمَا كُنْتُ سِرْتُ

16. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat saya sedang solat tadi.

A صَلَّيْتُ C أُصَلِّي
B كُنْتُ أُصَلِّي D كُنْتُ صَلَّيْتُ

17. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat الإِسْلَام يَدْعُو إِلَى السَّلَام.

A Islam menyeru kepada kedamaian.
C Islam telah menyeru kepada kedamaian.
B Islam sedang menyeru kepada kedamaian.
D Islam akan menyeru kepada kedamaian.

18. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat kanak-kanak perlukan bimbingan.

A الأَطْفَال احْتَاجُوا إِلَى الإِرْشَاد
B الأَطْفَال كَانُوا احْتَاجُوا إِلَى الإِرْشَاد
C الأَطْفَال يَحْتَاجُونَ إِلَى الإِرْشَاد
D الأَطْفَال كَانُوا يَحْتَاجُون إِلَى الإِرْشَاد

19. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat Islam menolak keganasan.

A الإسْلَام كَانَ يَرْفُضُ العُنْفَ  C الإسْلَام كَانَ قَدْ يَرْفُضُ العُنْفَ
B الإسْلَام قَدْ يَرْفُضُ العُنْفَ  D الإسْلَام يَرْفُضُ العُنْفَ

Kuiz Arab

|

Latihan Bahasa Arab Untuk Orang Awam

==================================================

1. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat saya sudah baca surat itu.

A  قَرَأْتُ الرِّسَالَة C قَرَأْنَا الرِّسَالَة
B قَرَأَ الرِّسَالَة D أَقْرَأُ الرِّسَالَة

2. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat kami telah menziarahinya (L) minggu lepas.

A زُرْنَاهَا فِي الأُسْبُوع المَاضِي  C زُرْنَاهُ فِي الأُسْبُوع المَاضِي
B زُرْتُهُ فِي الأُسْبُوع المَاضِي  D زُرْنَاكَ فِي الأُسْبُوع المَاضِي

3. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat Lokman telah pergi ke sekolah sebentar tadi.

A ذَهَبَتْ لُقمَان إِلَى المَدْرِسَة قَبْلَ لَحَظَات. C يَذْهَبُ لُقمَان إِلَى المَدْرِسَة قَبْلَ لَحَظَات.
B ذَهَبَ لُقمَان إِلَى المَدْرِسَة قَبْلَ لَحَظَات. D ذَهَبُوا لُقمَان إِلَى المَدْرِسَة قَبْلَ لَحَظَات.

4. Tandakan pada struktur ayat nafi yang betul untuk ayat penyata أَكَلْتُ.

A لَا أَكَلْتُ C لَنْ آكُلْ
B لَمْ أَكَلْتُ D لَمْ آكُلْ

5. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat saya tidak keluar kelmarin.

A لَا أَخْرُجُ أَمْسِ C لَنْ أَخْرُجَ أَمْسِ
B لَمْ أَخْرُجْ أَمْسِ D مَا أَخْرُجُ أَمْسِ

6. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat lelaki itu tergamam dan terdiam sejenak.

A يَرْتَبِكُ الرَّجُلُ وَيَسْكُتُ بُرْهَةً C اِرْتَبَكَ الرَّجُلُ وَسَكَتَتْ بُرْهَةً
B اِرْتَبَكَ الرَّجُلُ وَسَكَتَ بُرْهَةً D اِرْتَبَكَتْ الرَّجُلُ وَسَكَتَ بُرْهَةً

7. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat saya berpuas hati akhirnya.

A أَقْتَنِعُ أَخِيرًا C اِقْتَنَعَ أَخِيرًا
B اِقْتَنَعْتُ أَخِيرًا D اقْتَنَعْنَا أَخِيرًا

8. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat dia (P) belajar di Mesir.
A يَدْرُسُ فِي مِصْر C دَرَسْنَا فِي مِصْر
B دَرَسَ فِي مِصْر D دَرَسَتْ فِي مِصْر

9. Tandakan pada struktur ayat nafi yang betul untuk ayat penyata ضَحِكَ الرَّجُلُ.

A الرَّجُلُ لَا يَضْحَكُ C الرَّجُلُ لَمْ يَضْحَكْ
B الرَّجُلُ لَنْ يَضْحَكَ D الرَّجُلُ لَمْ ضَحِكَ

10. Tandakan pada struktur ayat nafi yang betul untuk ayat penyata أَخْرَجَ آدَمُ مِحْفَظَتَهُ.

A آدَم لَا يُخْرِجُ مِحْفَظَتَهُ C آدَمَ لَمْ يُخْرِجْ مِحْفَظَتَهُ
B آدَم لَنْ يُخْرِجَ مِحْفَظَهُ D آدَمَ مَا يُخْرِجُ مِحْفَظَتَهُ

11. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat dahulu dia pernah datang ke sini.

A أَتَى هُنَا C كَانَ يَأْتِي هُنَا
B يَاْتِي هُنَا D كَانَ هُنَا

12. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat tadi saya sedang memandu kereta.

A قُدْتُ السَّيَّارَة C أَقُودُ السَّيَّارَة
B كُنْتُ أَقُودُ السَّيَّارَة D قَدْ قُدْتُ السَّيَّارَة

13. Tandakan pada jawapan yang betul untuk soalan adakah dia telah makan atau belum lagi?

A أَكَلَ C قَدْ أَكَلَ
B كَانَ أَكَلَ D كَان قَدْ أَكَلَ

14. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat saya terserempak dengannya kelmarin.

A صَادَفْتُهُ أَمْس C أُصَادِفُهُ أَمْس
B قَدْ صَادَفْتُهُ أَمْس D صَادَفْتَهُ أَمْس

15. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat ketika saya sedang berjalan tadi..

A بَيْنَمَا أَسِير C بَيْنَمَا كُنْتُ أَسِير
B بَيْنَمَا سِرْتُ D بَيْنَمَا كُنْتُ سِرْتُ

16. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat saya sedang solat tadi.

A صَلَّيْتُ C أُصَلِّي
B كُنْتُ أُصَلِّي D كُنْتُ صَلَّيْتُ

17. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat الإِسْلَام يَدْعُو إِلَى السَّلَام.

A Islam menyeru kepada kedamaian.
C Islam telah menyeru kepada kedamaian.
B Islam sedang menyeru kepada kedamaian.
D Islam akan menyeru kepada kedamaian.

18. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat kanak-kanak perlukan bimbingan.

A الأَطْفَال احْتَاجُوا إِلَى الإِرْشَاد
B الأَطْفَال كَانُوا احْتَاجُوا إِلَى الإِرْشَاد
C الأَطْفَال يَحْتَاجُونَ إِلَى الإِرْشَاد
D الأَطْفَال كَانُوا يَحْتَاجُون إِلَى الإِرْشَاد

19. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat Islam menolak keganasan.

A الإسْلَام كَانَ يَرْفُضُ العُنْفَ  C الإسْلَام كَانَ قَدْ يَرْفُضُ العُنْفَ
B الإسْلَام قَدْ يَرْفُضُ العُنْفَ  D الإسْلَام يَرْفُضُ العُنْفَ

Kuiz Arab

|

Latihan Bahasa Arab Untuk Orang Awam

==================================================

1. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat saya sudah baca surat itu.

A  قَرَأْتُ الرِّسَالَة C قَرَأْنَا الرِّسَالَة
B قَرَأَ الرِّسَالَة D أَقْرَأُ الرِّسَالَة

2. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat kami telah menziarahinya (L) minggu lepas.

A زُرْنَاهَا فِي الأُسْبُوع المَاضِي  C زُرْنَاهُ فِي الأُسْبُوع المَاضِي
B زُرْتُهُ فِي الأُسْبُوع المَاضِي  D زُرْنَاكَ فِي الأُسْبُوع المَاضِي

3. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat Lokman telah pergi ke sekolah sebentar tadi.

A ذَهَبَتْ لُقمَان إِلَى المَدْرِسَة قَبْلَ لَحَظَات. C يَذْهَبُ لُقمَان إِلَى المَدْرِسَة قَبْلَ لَحَظَات.
B ذَهَبَ لُقمَان إِلَى المَدْرِسَة قَبْلَ لَحَظَات. D ذَهَبُوا لُقمَان إِلَى المَدْرِسَة قَبْلَ لَحَظَات.

4. Tandakan pada struktur ayat nafi yang betul untuk ayat penyata أَكَلْتُ.

A لَا أَكَلْتُ C لَنْ آكُلْ
B لَمْ أَكَلْتُ D لَمْ آكُلْ

5. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat saya tidak keluar kelmarin.

A لَا أَخْرُجُ أَمْسِ C لَنْ أَخْرُجَ أَمْسِ
B لَمْ أَخْرُجْ أَمْسِ D مَا أَخْرُجُ أَمْسِ

6. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat lelaki itu tergamam dan terdiam sejenak.

A يَرْتَبِكُ الرَّجُلُ وَيَسْكُتُ بُرْهَةً C اِرْتَبَكَ الرَّجُلُ وَسَكَتَتْ بُرْهَةً
B اِرْتَبَكَ الرَّجُلُ وَسَكَتَ بُرْهَةً D اِرْتَبَكَتْ الرَّجُلُ وَسَكَتَ بُرْهَةً

7. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat saya berpuas hati akhirnya.

A أَقْتَنِعُ أَخِيرًا C اِقْتَنَعَ أَخِيرًا
B اِقْتَنَعْتُ أَخِيرًا D اقْتَنَعْنَا أَخِيرًا

8. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat dia (P) belajar di Mesir.
A يَدْرُسُ فِي مِصْر C دَرَسْنَا فِي مِصْر
B دَرَسَ فِي مِصْر D دَرَسَتْ فِي مِصْر

9. Tandakan pada struktur ayat nafi yang betul untuk ayat penyata ضَحِكَ الرَّجُلُ.

A الرَّجُلُ لَا يَضْحَكُ C الرَّجُلُ لَمْ يَضْحَكْ
B الرَّجُلُ لَنْ يَضْحَكَ D الرَّجُلُ لَمْ ضَحِكَ

10. Tandakan pada struktur ayat nafi yang betul untuk ayat penyata أَخْرَجَ آدَمُ مِحْفَظَتَهُ.

A آدَم لَا يُخْرِجُ مِحْفَظَتَهُ C آدَمَ لَمْ يُخْرِجْ مِحْفَظَتَهُ
B آدَم لَنْ يُخْرِجَ مِحْفَظَهُ D آدَمَ مَا يُخْرِجُ مِحْفَظَتَهُ

11. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat dahulu dia pernah datang ke sini.

A أَتَى هُنَا C كَانَ يَأْتِي هُنَا
B يَاْتِي هُنَا D كَانَ هُنَا

12. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat tadi saya sedang memandu kereta.

A قُدْتُ السَّيَّارَة C أَقُودُ السَّيَّارَة
B كُنْتُ أَقُودُ السَّيَّارَة D قَدْ قُدْتُ السَّيَّارَة

13. Tandakan pada jawapan yang betul untuk soalan adakah dia telah makan atau belum lagi?

A أَكَلَ C قَدْ أَكَلَ
B كَانَ أَكَلَ D كَان قَدْ أَكَلَ

14. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat saya terserempak dengannya kelmarin.

A صَادَفْتُهُ أَمْس C أُصَادِفُهُ أَمْس
B قَدْ صَادَفْتُهُ أَمْس D صَادَفْتَهُ أَمْس

15. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat ketika saya sedang berjalan tadi..

A بَيْنَمَا أَسِير C بَيْنَمَا كُنْتُ أَسِير
B بَيْنَمَا سِرْتُ D بَيْنَمَا كُنْتُ سِرْتُ

16. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat saya sedang solat tadi.

A صَلَّيْتُ C أُصَلِّي
B كُنْتُ أُصَلِّي D كُنْتُ صَلَّيْتُ

17. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat الإِسْلَام يَدْعُو إِلَى السَّلَام.

A Islam menyeru kepada kedamaian.
C Islam telah menyeru kepada kedamaian.
B Islam sedang menyeru kepada kedamaian.
D Islam akan menyeru kepada kedamaian.

18. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat kanak-kanak perlukan bimbingan.

A الأَطْفَال احْتَاجُوا إِلَى الإِرْشَاد
B الأَطْفَال كَانُوا احْتَاجُوا إِلَى الإِرْشَاد
C الأَطْفَال يَحْتَاجُونَ إِلَى الإِرْشَاد
D الأَطْفَال كَانُوا يَحْتَاجُون إِلَى الإِرْشَاد

19. Tandakan pada terjemahan yang betul untuk ayat Islam menolak keganasan.

A الإسْلَام كَانَ يَرْفُضُ العُنْفَ  C الإسْلَام كَانَ قَدْ يَرْفُضُ العُنْفَ
B الإسْلَام قَدْ يَرْفُضُ العُنْفَ  D الإسْلَام يَرْفُضُ العُنْفَ

KEAJAIBAN SEDEKAH

|


KELUARGA TUAN HAJI INI PORAK-PORANDA. LIHAT BAGAIMANA BELIAU MENYELESAIKAN MASALAHNYA DGN 1 TEKNIK SIMPLE (Anda pun boleh amalkan) :
.
.
Saya pernah mengenali seorang bisnesman berjaya. Setiap minggu saya akan ke rumahnya di kawasan elit Kuala Lumpur untuk mengajar Al-Quran.

Selalunya seusai kelas, sambil kami menghirup kopi di beranda rumah, beliau akan bercerita kisah kejayaan bisnesnya. Selaku orang muda, saya amat terpegun dengan kisahnya itu. Bisnes beliau menjalar ke seluruh dunia. Angka jutaan adalah mainan kecil baginya. Hidup beliau sekeluarga pada zahirnya kelihatan sempurna. Kereta mahal tersusun di garaj, rumah besar bak mahligai. Dengan kekayaannya, beliau mampu berbelanja apa saja yang diinginkan, 'ber'holiday' kemana sahaja yang dimahukan.

Saya berkesimpulan, beliau sudah sampai di puncak kejayaan hidup. Sukses.

Tetapi, disebalik semua kemewahan itu, masih ada kekosongan yang melanda hati & menyelimuti kehidupannya.

'Ustaz, sebenarnya masih ada sesuatu yang tidak mampu saya beli dengan wang'.

'Apa maksud tuan haji?' Saya bertanya, penuh teruja.

'Saya masih gagal membeli kebahagiaan', katanya dengan mata yang tampak berkaca-kaca.

Dia menghela nafas, menghirup sebentar kopi panas di meja, dan kemudian menyambung bicara.

'Saya punya anak 5 orang. Ustaz pun tahu kerana setiap minggu ustaz mengajar kami sekeluarga. Tetapi keluarga kami sudah 6 tahun tidak cukup 'korum' beraya...'

Saya maklum anak kedua keluarga ini, Ikram (bukan nama sebenar) sudah lama tidak pulang menjenguk keluarga. Masalah keluarga, kata isteri Tuan haji. Ikram merajuk bila teruk dimarahi ayahnya akibat gagal habiskan pelajaran di London.

Dengarnya dia kini menetap di Liverpool, bekerja. Begitulah info terakhir yang disampaikan penyiasat persendirian upahan yang menjejakinya.

'Saya sedar, Ikram ini keras orangnya ustaz, sama macam saya. Tapi tak sangka pula dia sanggup berpatah arang, berkerat rotan dengan keluarga. Setiap kali isteri saya menangis di pagi raya teringatkan Ikram, saya merasa diri saya teruk. Gagal sebagai bapa...'

Benar sekali kata pujangga, 'anyone can be a father but it takes a real man to be a Dad'. Disebalik luahannya itu, saya melihat sisi 'Dad' masih tebal di hatinya. Beliau cuba mencari sinar, dan saya diberi ruang besar berkongsi pendapat ketika beliau bertanya :

What do you think I should do ustaz? What does our religion say about this matter?

'Apa kata tuan haji gandakan sedekah? Sebab yang saya faham dari nasihat Rasul, sedekah ni ibarat formula mujarab untuk apa jua masalah. Ia perisai harta, penyembuh penyakit, menghindar masalah & penenang hati.'

'Satu lagi, tuan guru kami kerap berkongsi nasihat 'jika kita ditimpa masalah dan telah lama berdoa tapi masih tidak dikabulkan, mintalah makhluk lain berdoa sekali untuk kita. Ikhtiarkan perkara ini dengan bersedekah'.

Begitulah lebih kurang pemahaman yang diambil dari Hadith Nabi 'Tidak ada hari yang disambut oleh para hamba melainkan di sana ada dua Malaikat yang turun, salah-satunya berkata: "Ya Allah, berikanlah ganti kepada orang-orang yang bersedekah. Sedangkan Malaikat yang lainnya berkata: "Ya Allah berikanlah kehancuran kepada orang-orang yang menahan Hartanya." (H.R. Bukhari & Muslim)

Perkara baik yang saya kagum tentang tuan haji ini ialah, beliau senang menuruti nasihat baik agama. Sebelum ini ketika dicadangkan 'tuan haji belajarlah Al-Quran sekeluarga', mudah sahaja diikuti. Kali ini sebelum saya pulang, beliau berjanji akan memandang serius perkara itu.

Perkara pertama dilakukannya ialah membantu anak setinggan sekitar rumahnya. Kebetulan berdekatan kawasan kediaman elit itu ada satu kawasan rumah setinggan. Semuanya dihantar tusyen. Percuma. Apa jua keperluan persekolahan yang perlu akan cuba dipenuhi.

Yang kedua adalah saudara-maranya. Isteri tuan haji bilang, selama ini ada beberapa anak saudaranya datang meminta bantuan tetapi ditolak kerana sengketa lama adik-beradik. Tetapi kali sengketa diketepikan demi menjemput barokah.

Satu demi satu kebaikan dilakukan. Selama menuruti perkembangan tersebut, saya tidak putus berharap agar

Yang Maha Esa sudi mengganti kekosongan hidup keluarga tuan haji ini dengan kegembiraan.

Benarlah, Allah pemilik mutlak kebahagiaan. Dialah Al-Fattah & Al-Latif. Maha pembuka dan pelembut hati. Apabila kita berusaha menjemput kebahagiaan dariNya, Dia dengan mudah berkongsi lebih dari yang kita jangka.

Akhirnya, jawapan tiba. Kegembiraan sudi bertandang semula ke pintu rumah keluarga ini.

Pagi hari raya ketiga tahun berikutnya, tidak semena-mena isteri tuan haji menelefon saya, 'ustaz wajib datang beraya rumah saya hari ini!'

'Kenapa puan?' Saya terkejut. Memang saya merancang beraya kerumah mereka, tetapi tidak sesegera ini.

'Ikram dah balik semalam. Saya ingin sekali ustaz berkenalan dengannya'.

Dari suaranya itu, saya pasti ia adalah suara kegembiraan seorang ibu yang sudah 7 tahun menghilang. Ia adalah sesuatu yang amat istimewa dan saya sedar, pelawaan ini tidak boleh ditolak kerana ia adalah jemputan kegembiraan 'dari Tuhan'.

Petangnya ketika bersembang dengan tuan haji, saya dapat rasakan 'puzzle' kegembiraan yang telah lama menghilang kembali menjelma.

Barokah memenuhi perbualan isi rumah ini.

Kata tuan haji 'Alhamdulillah, semalam saya tidur paling nyenyak. Tujuh tahun ustaz, something missing dari isteri saya. Semalam saya melihatnya semula. Dia kembali menjadi ibu rumahtangga ini. Kopi khas Sabah yang selama ini tidak pernah dibancuh, semalam saya dapat merasainya semula. Saya tahu Ikram sejak kecil sukakan kopi itu...'

Begitulah para sahabat semua, kisah kecil bagaimana sedekah menunjukkan keajaibannya. Kita barangkali berfikir 'benarkah ia sehebat ini?'. Saya hanya menjawab 'begitulah cara Tuhan berkongsi formula kebahagiaan hidup. What you give, you get back more from HIM'.

Jika anda ada merasai kekosongan hati, pernah merasa sesuatu hilang dalam hidup dan inginkan jawapan, cadangan saya : bersedekahlah seikhlas hati. Bersedekahlah sesungguh mungkin.

Pasti, anda akan menemui semula apa yang hilang. Pasti, Tuhan akan datangkan ketenangan kedalam 'kolam hati' anda.

Believe it!
.
.
P.S : Ini adalah petikan tulisan saya yang telah pun dibukukan. Cuba teka tajuk bukunya?

Oh ya, jika anda ingin dapatkan buku terkini saya, UMRAH KE LANGIT, UMRAH KE LAUT yang padat berisi coretan saya mempelajari hikmah & ibrah dari Tuhan, bagaimana upgrade diri ketika menunaikan umrah, dapatkan bukunya di lnik ini :

----> www.umrahlangit.com

Berbaloi dapatkannya sekarang kerana ada DISKAUN 'serampang tiga mata'.

P.S 2 : Oh ya, tuan haji di atas merupakan antara anak murid pertama yg belajar Al-Quran dgn saya. Dulu bacaan Al-Qurannya amat 'merangkak'. Bilangnya, 'maaf ustaz, ilmu tajwid saya ni diwarisi dari darjah 4, lama dah tak upgrade...'. Alhamdulillah setelah di'overhaul' ilmu tajawidnya, kini beliau lebih yakin join tadarus di Masjid.

Anda nak saya 'overhaul' ilmu tajwid anda? 2 hari je insyaAllah, lepas tu, berdesuplah anda lebih lancar & confident baca Quran.

Hadiri seminar Tajwidluarbiasa. Daftar di sini :

----> www.tajwidluarbiasa.com
.

 

©2009 .:: DeBest_Thinker ::. | Template Blue by TNB