.:: Debestthinker ::.

.:: Debestthinker ::.
ASSALAMUALAIKUM...AHLAN WA SAHLAN...PASTIKAN SETIAP LANGKAH YANG DIAMBIL ADALAH UNTUK KEBAIKKAN

DOSA BESAR

|

"DOSA YG LEBIH BESAR DARI ZINA"

RENUNGAN BUAT KITA

Satu senja seorang perempuan melangkah kaki menghampiri kediaman Nabi Musa as, setelah memberi salam dia pun masuk ke dalam rumah Nabi Musa as sambil menundukkan mukanya.

Sambil menangis dia berkata, Wahai Nabi Allah, tolong lah saya doakan agar Allah mengampunkan dosa keji saya.

Apakah dosa kamu tanya Nabi Musa as lalu dijawab oleh perempuan itu, saya takut untuk mengatakannya.

Katakanlah jangan ragu-ragu desak Nabi Musa, maka perempuan itu pun dengan takut memberitahu yang dia telah berzina hingga melahirkan anak kemudian dia mencekik anak itu hingga mati.

Nabi Musa yang mendengar cerita itu merasa marah sehingga kepalanya terangkat, hatinya tersentak dan mata berapi-api lalu Baginda mengherdik perempuan itu dengan berkata.

Wahai perempuan celaka keluar lah dari rumah aku kerana aku tidak mahu dosa jatuh ke dalam rumah aku jerit Nabi Musa kepada perempuan itu dengan pandangan yang jijik.

Hati perempuan itu bagai kaca membentur batu, hancur luluh, sambil menangis dia pun keluar dari rumah Nabi Musa dan tak tau lagi tempat mengadu. Bila seorang Nabi sudah menolaknya bagaimana pula manusia lain menerimanya.

Setelah perempuan itu pergi Jibril pun datang menemui Nabi Musa lalu berkata, mengapa engkau menolak perempuan yang hendak BERTAUBAT DARI DOSANYA? Tidakkah engkau tahu ada dosa yang lebih besar dari berzina, soal Jibril.

Nabi Musa terkejut, dosa apa yang lebih besar dari kekejian perempuan penzina dan pembunuh itu lalu Baginda bertanya kepada Jibril, apakah ada dosa yang lebih besar dari itu.

Jawab Jibril, ya ada iaitu ORANG YANG MENINGGALKAN SOLAT DENGAN SENGAJA DAN TIDAK MENYESAL.

Dosanya lebih daripada seribu kali berzina.

Mendengar penjelasan Jibril Nabi Musa pun memanggil perempuan tadi lalu memohon ampunan kepada Allah.

Nabi Musa menyedari yang orang yang meninggalkan solat tanpa penyesalan menganggap remeh perintah Allah sedangkan bertaubat dan menyesali dengan bersungguh atas dosa yang dilakukan masih mempunyai IMAN di dadanya dan yakin yang ALLAH ITU ADA.

JADIKAN KISAH INI SEBAGAI PENGAJARAN.

0 comments:

 

©2009 .:: DeBest_Thinker ::. | Template Blue by TNB