.:: Debestthinker ::.

.:: Debestthinker ::.
ASSALAMUALAIKUM...AHLAN WA SAHLAN...PASTIKAN SETIAP LANGKAH YANG DIAMBIL ADALAH UNTUK KEBAIKKAN

Syair NegaraKu

|

مَــوطِــنــي

مَــوطِــنــي مَــوطِــنِــي

Tanah airku, tanah airku

الجـلالُ والجـمالُ والسَّــنَاءُ والبَهَاءُ

Kemuliaan dan keindahan, Ketakjuban dan kemanisan

فـــي رُبَــاكْ فــي رُبَـــاكْ

Di bukit-bukitmu

والحـياةُ والنـجاةُ والهـناءُ والرجـاءُ

Kehidupan dan penyelamatan, Keseruan dan harapan

فــي هـــواكْ فــي هـــواكْ

Di dalam udaramu, Di dalam udaramu

هـــــلْ أراكْ هـــــلْ أراكْ

Dapatkah aku melihatmu?

سـالِماً مُـنَـعَّـماً وَ غانِـمَاً مُـكَرَّمَاً

Selamat dan sentosa, Dalam keadaan baik dan dihormati

هـــــلْ أراكْ فـي عُـــلاكْ

Dapatkah aku melihatmu? Di kegemilanganmu

تبـلُـغُ السِّـمَـاكْ تبـلـغُ السِّـمَاك

Menuju bintang-bintang

مَــوطِــنِــي مَــوطِــنِــي

Tanah airku, Tanah airku

مَــوطِــنِــي مَــوطِــنِــي

Tanah airku, Tanah airku

الشبابُ لنْ يكِلَّ هَمُّهُ أنْ تستَقِـلَّ أو يَبيدْ

Kaum muda tidak akan letih, Hasrat mereka adalah kemerdekaanmu, Atau mereka rela mati

نَستقي منَ الـرَّدَى

ولنْ نكونَ للعِــدَى

Kita akan minum dari kematian, Tetapi kita tidak akan menjadi hamba musuh-musuh kami

كالعَـبـيـــــدْ كالعَـبـيـــــدْ

Seperti budak, Seperti budak

لا نُريــــــدْ لا نُريــــــدْ

Kita tidak ingin, Kita tidak ingin

ذُلَّـنَـا المُـؤَبَّـدا وعَيشَـنَا المُنَكَّـدا

Satu penghinaan yang abadi, Atau satu kehidupan yang sedih

لا نُريــــــدْ بـلْ نُعيــــدْ

Kita tidak ingin, Tetapi kita akan mendirikan semula

مَـجـدَنا التّـليـدْ مَـجـدَنا التّليـدْ

Kemuliaan kita yang agung

مَــوطِــنــي مَــوطِــنِــي

Tanah airku, Tanah airku

مَــوطِــنِــي مَــوطِــنِــي

Tanah airku, Tanah airku

الحُسَامُ و اليَـرَاعُ لا الكـلامُ والنزاعُ

Pedang dan tinta, Tidak berbicara ataupun berkelahi

رَمْــــــزُنا رَمْــــــزُنا

Adalah simbol-simbol kita

مَـجدُنا و عـهدُنا وواجـبٌ منَ الوَفا

Kemuliaan dan perjanjian resmi kita, Dan kewajiban untuk berterus-terang,

يهُــــــزُّنا يهُــــــزُّنا

Menggoncang kita

عِـــــــزُّنا عِـــــــزُّنا

Kegemilangan kita, Kegemilangan kita

غايةٌ تُـشَــرِّفُ و رايـةٌ ترَفـرِفُ

Adalah satu tujuan yang mulia, Dan panji-panji berkibar,

يا هَـــنَــاكْ فـي عُـــلاكْ

Mengagumi kebahagiaanmu, Di puncak kemuliaanmu

قاهِراً عِـــداكْ قاهِـراً عِــداكْ

Mengalahkan musuh-musuhmu, Mengalahkan musuh-musuhmu

مَــوطِــنِــي مَــوطِــنِــي

Tanah airku, Tanah airku

منقول#😅

KISAH AYAH DAN ANAK

|

*AL KISAH*

Lewat malam.

Seorang ayah menanti anak gadis kesayangnya dgn penuh kerisauan... Di ruang tamu. Seketika, kelihatan kereta masuk ke porch. Baru balik. Entah dari mana.

"Kamu, duduk dulu. Ayah nak cakap sikit."

Anak gadisnya duduk malas-malas.

"Kamu dari mana?"

Anaknya menjawab malas. Tahu ayahnya nak membebel.

"Keluar. Dengan kawan."

Ayahnya bertanya lagi.

"Kawan lelaki atau perempuan? Jujur."

Ah. Habis.

"Lelaki."

Ayahnya mendengus. Mungkin sesal. Mungkin kecewa.

"Ayah tak izinkan lagi kamu keluar malam. Tak kira, dengan kawan lelaki atau perempuan. Ini bukan kali pertama ayah perhatikan. Sudah banyak kali."

Anak gadisnya membentak.

"Tapi, bukan buat apa-apa pun. Takkan nak keluar makan-makan, pergi shopping, tengok wayang pun tak boleh?"

Ayahnya cuba bertenang.

"Boleh. Tapi bukan dengan kawan lelaki. Tapi dengan suami yang sah kamu nikahi.

Bagaimana kamu boleh kata tak buat apa-apa, sedangkan pakaian kamu mengatakan ada apa-apa? Lihatlah pada baju sendat yang kamu pakai, legging yang kamu pakai. Walaupun kamu bertudung, adakah itu tidak menjadikan mata lelaki itu tak terjejas apa-apa? Adakah kemaluan lelaki itu tidak respon apa-apa? Adakah nafsu lelaki itu tidak berkecamuk jadinya?"

Anak gadisnya menggelengkan kepala.

"Ayah, sumpah tak buat apa-apa. Dia lelaki baik. Dah lama kenal hati budi."

Ayahnya mencantas kata.

"Lelaki yang baik tak akan bawa keluar anak dara orang malam-malam. Cuba kamu fikir dengan logik akal. Sekiranya dia berani bawa kamu keluar malam begini, apa alasannya mustahil dia tak berani bawa keluar gadis lain di lain masa?

Lelaki yang tidak menjaga diri atau maruahnya akan menyebabkan perempuan yang bersamanya tak terjaga sama.

Kamu berpakaian untuk dia. Supaya dia suka lihat. Supaya dia rasa bangga dapat keluar dengan kamu. Dan ya, dia selamba memuji kecantikanmu. Kamu mempamer, dia sambut dengan pujian. Macam mana lelaki yang baik akan memuji apabila melihat seorang wanita tidak berpakaian menutup aurat dengan sempurna?

Adakah ayah mengajarkan kamu pakai begini dulu?

Mengapa bila kamu meningkat dewasa, masuk universiti akhirnya fesyen pemakaian berubah?

Degree menjadikan kamu lebih pintar atau menjadikan kamu lebih mungkar? Bukan salah pada degree, tapi salah pada iman sendiri."

Anak gadis merah muka. Diam. Nak menjawab. Tapi kelu.

"Adakah sebab ayah dah tua, ayah tidak berdaya, ayah tidak berkuasa, maka pudarlah rasa kamu untuk jadi anak yang beragama? Hormat luntur ikut usia..

Anak ayah yang ayah sayangi..."

Nada suara ayah ada getar sendu.

"Kamu kena ingat. Syurga itu tak sepenuhnya bergantung kepada reda suamimu.

25 tahun misalnya kamu hidup dengan ayah dan ibu, kalau kami tak reda 25 tahun itu, kamu juga susah untuk dijemput ke Syurga.

Meski suami reda, tapi kami tak reda, kamu masih di antara Syurga dan Neraka. Sekiranya kamu buat air mata suami menitis kegembiraan kerana baiknya layanan kamu kepadanya, patuhnya kamu, solehahnya kamu untuknya..

..tapi kamu buat air mata ayah ibu jatuh tanpa kamu rasa sesal sedikit pun..kamu masih tidak layak untuk Syurga.

Buat kami reda. Buat suami reda. Syurgalah bagi kamu."

Anak gadisnya itu menitiskan air mata. Rasa sebak di dada.

"Lelaki itu bukan untukmu. Ayah tidak akan membiarkan anak yang ayah dukung di bahu ayah ketika kecil, tangis tawa, susah senang hinggalah kamu mampu berdiri sendiri, disakiti oleh lelaki yang kurang imannya."

Si gadis bersuara perlahan.

"Tapi, dia selalu ada masa saya memerlukan..."

Ayahnya mencelah,

"Tidak. Selama ini kamu lemah, siapakah yang menguatkan? Ayah ibu. Pada siapa ayah ibu panjatkan doa supaya kamu kuat? Pada Allah.

Allah yang menguatkan dirimu di kala kamu memerlukan, di saat kamu jatuh, di setiap detik kamu layu lemah.

Demi Allah, kamu tidak kuat. Kerana Allah, kamu harus kuat.

Bukan kerana lelaki yang baru muncul setahun dua."

Air mata anak gadis itu berjuraian jatuh dari pipinya.

"Anakku...ayahmu ini lelaki. Lelaki kenal wajah sebenar lelaki.

Lepaskannya pergi, bangkit kembali. Kuat kembali.

Allah sentiasa di sisi."

Anak gadisnya itu terus memeluk orang tuanyaitu. Sungguh segalanya benar. Sejak mengenali pemuda itu, yang ada hanya kata sayang dan pujian. Hanya kata-kata khayalan dan angan-angan. Tidak menjadikannya lebih baik. Cuma menjadikannya lebih berfantasi dan nak happy.

Sedangkan Syurga berlantaikan iman.

Hatinya berbisik, "Subhanallah.. aku banyak dosa ya Allah.."

"Demi Allah Aku Tidak Kuat, Kerana Allah Aku Harus Kuat.. ampun kan aku Ya Allah"

************************
kongsikan kisah ini dlm grup anda..untuk sama2 kita ambil iktibar....
Karya: Penulis Misteri,

SHORT WORD

|

1. *PAN* - permanent account number.
2. *PDF* - portable document format.
3. *SIM* - Subscriber Identity Module.
4. *ATM* - Automated Teller machine.
5. *IFSC* - Indian Financial System Code.
6. *FSSAI(Fssai)* - Food Safety & Standards Authority of India.
7. *Wi-Fi* - Wireless fidelity.
8. *GOOGLE* - Global Organization Of Oriented Group Language Of Earth.
9. *YAHOO* - Yet Another Hierarchical Officious Oracle.
10. *WINDOW* - Wide Interactive Network Development for Office work Solution.
11. *COMPUTER* - Common Oriented Machine. Particularly United and used under Technical and Educational Research.
12. *VIRUS* - Vital Information Resources Under Siege.
13. *UMTS* - Universal Mobile Telecommunicati ons System.
14. *AMOLED* - Active-matrix organic light-emitting diode.
15. *OLED* - Organic light-emitting diode.
16. *IMEI* - International Mobile Equipment Identity.
17. *ESN* - Electronic Serial Number.
18. *UPS* - Uninterruptible power supply.
19. *HDMI* - High-Definition Multimedia Interface.
20. *VPN* - Virtual private network.
21. *APN* - Access Point Name.
22. *LED* - Light emitting diode.
23. *DLNA* - Digital Living Network Alliance.
24. *RAM* - Random access memory.
25. *ROM* - Read only memory.
26. *VGA* - Video Graphics Array.
27. *QVGA* - Quarter Video Graphics Array.
28. *WVGA* - Wide video graphics array.
29. *WXGA* - Widescreen Extended Graphics Array.
30. *USB* - Universal serial Bus.
31. *WLAN* - Wireless Local Area Network.
32. *PPI* - Pixels Per Inch.
33. *LCD* - Liquid Crystal Display.
34. *HSDPA* - High speed down-link packet access.
35. *HSUPA* - High-Speed Uplink Packet Access.
36. *HSPA* - High Speed Packet Access.
37. *GPRS* - General Packet Radio Service.
38. *EDGE* - Enhanced Data Rates for Globa Evolution.
39. *NFC* - Near field communication.
40. *OTG* - On-the-go.
41. *S-LCD* - Super Liquid Crystal Display.
42. *O.S* - Operating system.
43. *SNS* - Social network service.
44. *H.S* - HOTSPOT.
45. *P.O.I* - Point of interest.
46. *GPS* - Global Positioning System.
47. *DVD* - Digital Video Disk.
48. *DTP* - Desk top publishing.
49. *DNSE* - Digital natural sound engine.
50. *OVI* - Ohio Video Intranet.
51. *CDMA* - Code Division Multiple Access.
52. *WCDMA* - Wide-band Code Division Multiple Access.
53. *GSM* - Global System for Mobile Communications.
54. *DIVX* - Digital internet video access.
55. *APK* - Authenticated public key.
56. *J2ME* - Java 2 micro edition.
57. *SIS* - Installation source.
58. *DELL* - Digital electronic link library.
59. *ACER* - Acquisition Collaboration Experimentation Reflection.
60. *RSS* - Really simple syndication.
61. *TFT* - Thin film transistor.
62. *AMR*- Adaptive Multi-Rate.
63. *MPEG* - moving pictures experts group.
64. *IVRS* - Interactive Voice Response System.
65. *HP* - Hewlett Packard.

*Do we know actual full form of some words???*
66. *News paper =*
_North East West South past and present events report._
67. *Chess =*
_Chariot, Horse, Elephant, Soldiers._
68. *Cold =*
_Chronic Obstructive Lung Disease._
69. *Joke =*
_Joy of Kids Entertainment._
70. *Aim =*
_Ambition in Mind._
71. *Date =*
_Day and Time Evolution._
72. *Eat =*
_Energy and Taste._
73. *Tea =*
_Taste and Energy Admitted._
74. *Pen =*
_Power Enriched in Nib._
75. *Smile =*
_Sweet Memories in Lips Expression._
76. *etc. =*
_End of Thinking Capacity_
77. *OK =*
_Objection Killed_
78. *Or =*
_Orl Korec (Greek Word)_
79. *Bye =*♥
_Be with you Everytime._

*share these meanings as majority of us don't know*👌👌👌👌👌👌👌👌
[04/02 15:44] Madi: * CBS - Car Booth Sale
* FTC - Flat Thtrotle Controller
* WTS - Want To Sell
* WTB - Want To Buy
* DSL - District State Leader
* ECU - Eletronic Control Unit
* EFI - Eletronic Fuel Injection
* COD - Cash On Delivery
* FOC - Free Of Charge
* FICD - Fast Idling Control Device.
* CW - Come With
* CWO - Come With-Out
* TQ - Thank You
* TQIA - Thank You In Advance
* KIV - Keep In View
* ASAP - As Soon As Possible
* CWO - Cash With Order
* RFID - Radio Frequency IDentification
* TT - Teh Tarik/Tea Talk @ Technical Talk
* OTT - Official Teh Tarik / Officail Tehnical Talk.
* AKA - As Known As
* DiY - Do It Yourself
* FYI - For Your Information
* BTW - By The Way
* STTP - Straight To The Point
* COC - Cash On Collection/Claim
* OTW - On The Way
* SC - Service Centre
* BUMP - Bring Up My Post
* RC - Remote Controll
* Q&A - Questions & Answers
* FAQ - Fast Answer & Question
* ICE - In Car Entertainment
* REG - Register
* PM - Personal Message
* FB - Facebook
* ICD - Interior Car Decoration
* FS - Fuel Saver
* RPM - Rotation Per-Minutes
* VS - Voltage Stabilizer
* GC - Grounding Cable
* TS - Top Speed
* NA - Normal Aspiration
* OEM ... Original Electronic Manufacturer
* JDM - Japan Domestic Market
* OIC - ooohh I See....hehehe
* TB - Throttle Body
* COC - Cash On Collection
* UFN - Until Further Notice
* TBN - To Be Notified
* OD - Over Drive
* EBD - Electronic Brakeforce Distribution
* ABS - Antilock Brakes System
* SRS - Supplemental Restraint System
* QR Code - Quick Response Code
* PRADAS - PERSATUAN RADIO AMATUR SELANGOR
* IB - Internet Banking

Umur

|

Noraidin Nordin:
Pakat-pakat amal....

Bayangkan baki umur kita.
Jika kita ditetapkan usia di dunia hanya 63 tahun (ambil usia Rasulullah صلى الله عليه وسلم)

*Usia sekarang*.       *Baki*
        20.                            43
        25.                            38
        30.                            33
     *31.5*.                    *31.5*
        35.                            28
        40.                            23
        45.                            18
        50.                            13
        55.                              8
        60 (pencen).             3

Baki usia bermaksud baki masa untuk beramal ibadah wajib, tunaikan amanah, tutup aurat, untuk :
1. Husnul Khatimah
2. Boleh jawab soalan kubur.
3. Selamat daripada *disalai* dalam kubur
4. Selamat daripada kesempitan kubur.
5. Selamat daripada dipatuk ular, sengatan kala jengking.
6. Selamat daripada pukulan malaikat.
7. Elak daripada dibangkitkan dengan rupa haiwan.
8. Supaya muka tidak diseret (berjalan dengan muka)
9. Selamat daripada belenggu api neraka.
10. Selamat daripada ejekan dan penghinaan di dalam neraka.
11. Supaya dapat nikmat kubur, buku amalan dengan tangan kanan dan masuk ke dalam syurga penuh nikmat tanpa kesusahan.

Nilai prestasi kerja anda

|

Seorang pemuda tergesa-gesa masuk ke sebuah kedai runcit di sebuah pekan kecil. Setelah dia membayar satu tin minuman dan mendapatkan baki duit syiling, dia terus mendapatkan set telefon berbayar yang terletak dihujung kaunter tadi. Sungguh berhati-hati dia mendail dan mula berbual. Tuan punya kedai runcit turut memasang telinga mendengar perbualan pemuda berkenaan.

Pemuda: "Puan, bolehkah saya mendapat pekerjaan memotong rumput di halaman rumah puan?"

Puan: "Saya sudah ada pekerja..".

Pemuda: "Puan boleh membayar saya separuh upah dari orang itu".

Puan: "Saya amat berpuas hati dengan hasil kerja pekerja saya itu".

Pemuda (merayu): "Saya akan menyapu dan membersihkan halaman rumah puan dan saya jamin di hari minggu halaman rumah puan akan jadi yang tercantik di antara rumah-rumah yang berada di situ".

Puan: "Tidak, terima kasih".

Pemuda tadi terus meletak kembali gagang telefon. Tuan punya kedai runcit turut bersimpati, dan mendekati pemuda tadi.

Pemilik Kedai: "Anak muda, aku suka sikapmu, semangat positifmu, dan aku ingin menawarkanmu pekerjaan".

Pemuda: "Tidak. Terima kasih sajalah Pak Cik!".

Pemilik Kedai: "Tapi tadi kedengarannya kamu sangat memerlukan pekerjaan".

Pemuda: "Oh, itu. Sebenarnya Pak Cik, Saya cuma mahu memastikan apakah kerja yang selama ini saya lakukan memuas hati majikan saya atau tidak. Sayalah tukang kebun yang bekerja untuk puan dalam telefon tadi!"

Hebat Pemuda tadi! Kita juga patut menilai prestasi kerja yang kita lakukan di tahun 2016 untuk memastikan kualiti yang lebih baik lagi di tahun 2017.

Ingatlah...... "WAKTU seperti sungai, kita tidak boleh menyentuh air yang sama untuk kedua kalinya, kerana air yang telah mengalir akan terus berlalu dan tidak akan pernah KEMBALI".

Selamat Menyambut Tahun Baru 2017 yang lebih mencabar...

 

©2009 .:: DeBest_Thinker ::. | Template Blue by TNB