.:: Debestthinker ::.

.:: Debestthinker ::.
ASSALAMUALAIKUM...AHLAN WA SAHLAN...PASTIKAN SETIAP LANGKAH YANG DIAMBIL ADALAH UNTUK KEBAIKKAN

UJIAN ADALAH LUMRAH

|

Allah SWT berfirman yang bermaksud: "Sesungguhnya setiap kamu akan diuji dari segi kehilangan nyawa, harta benda, hati yang gelisah, kesakitan dan penderitaan untuk menguji sejauh mana keimanan dan kesabaran kamu."

Jangan takut hilang apa dimiliki

Setiap yang dimiliki akan hilang, yang disayangi ditinggalkan. Jangan pernah di antara kita ada dalam hati istilah takut hilang segala-galanya kerana hakikatnya memang kita akan hilang semuanya, apa yang menjadi milik kekal hanyalah amalan yang ikhlas.

Rasulullah SAW sanggup memberi dan berkongsi sebahagian besar apa yang dimilikinya. Rasulullah SAW sanggup memberi kain baharu dibelinya untuk dibuat jubah baharu menggantikan jubahnya yang lusuh dan koyak kepada orang lain.

Konsep hidup sebenarnya, kita bukan pemilik, tetapi peminjam. Kita meminjam hak Allah SWT. Semuanya kita pinjam dan tidak ada satu pun yang menjadi milik kita. Rezeki umpamanya, selalu saja ada hak orang lain dalam harta kita miliki.

Konsep pinjam, kita kena pulangkan semula. Sampai masa ia akan hilang daripada kita sama ada harta benda atau orang yang disayangi. Jadi, apa yang berlaku dalam hidup ini jangan terlalu dikenangkan kerana ia ada fitrah yang perlu diterima dengan fikiran terbuka.

0 comments:

 

©2009 .:: DeBest_Thinker ::. | Template Blue by TNB