.:: Debestthinker ::.

.:: Debestthinker ::.
ASSALAMUALAIKUM...AHLAN WA SAHLAN...PASTIKAN SETIAP LANGKAH YANG DIAMBIL ADALAH UNTUK KEBAIKKAN

Sebelum dan Selepas Kawin..

|

Assalamualaikum WRT...Sekadar 'copy' dan 'paste'... Moga ada manfaat.

Sepasang kekasih sedang asyik memadu asmara ditepi sebuah tasik, sambil berbual-bual mesra...

Makwe : bang, andaikata saya menjadi bintang...

Pakwe : abang kan jadi Ultramannya

Makwe : kenapa pulak, sepatutnya abg jadi bulan purnamalah

Pakwe : Salah tu, kan ultraman ada bintang kepunyaannya

Makwe : Oh gitu....kalau saya jadi bunga

Pakwe : Abang jadi tukang kebunnya

Makwe : Kenapa bukan kumbang

Pakwe : Sebab kumbang keje dia hanya menghisap madu..sedangkan tukang kebun kerjanya menyiram dan membaja bunga tu setiap hari

Makwe : Wah! hebatnya abg nie...begitu pandai berkata-kata

Setelah puas berbicara dan bergurau senda, bangunlah pasangan kekasih tersebut untuk bersiar-siar...tiba2 si makwe tersepak sebatang tunggul kayu, dan jatuh tersembam ke tanah....bedebik!!!!!! macam nangka busuk daa!!!!

Makwe : Aduh!!!! sakiknya be, (awek tu rupanya minah kelate)

Pakwe : Cilako! punyo tunggul kayu....buto ko!!!!!, tak nampak ko oghang nak lalu (rupa2nya si pakwe tu orang N9)...sayang takde apa2 ke?

Makwe : Takde sikit je bang...cuma luka sikit jer dahi nie

Pakwe : Nasib baik tunggul kayu, kalau orang tadi memang nahas abg kejekan.

Memang telah ditakdirkan jodoh mereka berdua...selang beberapa bulan selepas itu pasangan kekasih ini pun mendirikan rumahtangga...2 tahun kemudian, si isteri teringat kembali kisah yang lalu sewaktu membawa anak mereka bersiar-siar di tasik yang sama ketika bercinta dahulu,

Isteri : Bang, ingat lagi tak tempat nie?

Suami : Masakan abg boleh lupa

Isteri : Kalau saya jadi bintang

Suami : Abang jadi beginilah

Isteri : Kenapa bukan Ultraman...

Suami : Kat Malaysia mana ada Ultraman...kat Jepun adalah....apa lah awak nie

Isteri : kalau saya jadi bunga

Suami : Abang jadi beginilah

Isteri : Apa abg nie...cakaplah betul2

Suami :Apo kono eh dongan ekau nie...dah buang tebiat ko, tak nampak anak kito tu....kalau dah abg jadi Ultraman ngan ntah apo apo ntah laie, sapo nak bagi makan kek anak kito tu....yang mengado2 nak jadi bintang tu buek apo???

Isteri : Abe nie tok supo dulu....tok rometik lasung, mete2 la saya nie doh tok comey lagi

Suami : Takdo nak romantik kosmetik do....

Selepas puas duduk sambil berbalah,maka berjalan pulanglah keluarga tersebut....tiba2 si isteri tadi tersepak sebatang tunggul kayu (mungkin tunggul yg sama), lalu jatuh gedebuk!!!! ke tanah.....

Isteri : Aduh abe sakik nyo!!!!!

Suami :Apo kono eh awak nie....buto ko, punyo bosa tunggul tu tak nampak ko!

* MORAL CERITA: Sebelum kahwin semuanya di mata indah2 belaka, selepas kahwin semuanya tak seperti sebelumnya...so, perkahwinan bukanlah semata-mata atas dasar cinta dan kasih sahaja, perlulah berlandaskan apa yg telah disyariatkan oleh Nabi Muhammad s.a.w & agama Islam...

Aku mcm mana?? Renung2 dan fikir2kanlah..

2 comments:

syafawani said...

hahaha..kurang asam la kan kalu laki camtu..hik3

piNky LuCiA said...

huhu.. pelik.. tapi tul ke gini?

 

©2009 .:: DeBest_Thinker ::. | Template Blue by TNB