.:: Debestthinker ::.

.:: Debestthinker ::.
ASSALAMUALAIKUM...AHLAN WA SAHLAN...PASTIKAN SETIAP LANGKAH YANG DIAMBIL ADALAH UNTUK KEBAIKKAN

Rahsia tarian "Poco-Poco" terbongkar..

|


Saya secara peribadinya tidak menentang aktiviti ’senaman’ ini. Lebih-lebih lagi ianya dilakukan untuk tujuan kesihatan. Tetapi apabila senaman ini tampaknya sudah tidak jadi senaman, sebaliknya hanyalah tarian yang dilakukan untuk berseronok-seronok, maka saya memang tidak setuju.

Tambahan pula, baru-baru ini, saya ada terbaca mengenai satu artikel yang menerangkan tentang rahsia atau asal usul tarian poco-poco yang sangat popular sekarang.

Secara jujurnya, sebelum ini, saya sebenarnya tidak pernah ambil peduli dan tak ambil tahu pun tentang latar belakang, asal-usul dan motif tarian poco-poco ini. Namun selepas membaca 1 artikel ini, membuatkan saya tersentak dan terkejut dengan apa yang diterangkannya.

Saya tidak pasti, apakah info atau maklumat mengenai rahsia tarian poco-poco ini adalah fakta sebenar atau tidak. Tetapi kita sebagai orang Islam sewajarnyalah mengambil berat tentang dakwaan ini. Kerana kita bimbang, dek kerana kita suka dan ikut sangat tarian ini, kita nanti akan termasuk dalam golongan mereka itu.

Bukankah Nabi SAW dah pesan melalui sabdaan nya ;

“Man tasyabbaha bi qaumin fahua minhum”.

Bermaksud : Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka seseorang itu terdiri dari kalangan mereka) (iaitu kaum berkenaan).

Hadis ini juga secara tidak langsung menggambarkan kepada kita bahawa umat Islam perlu kekal dengan identiti dan jatidiri mereka sebagai muslim. Mereka dilarang dari menyerupai golongan musyrikin disebabkan akidah seseorang muslim itu terangkum tiga dimensi iaitu perkataan, perbuatan dan pegangan.

Jadi, saya berpandangan, jika benar info atau fakta mengenai tarian poco-poco ini, maka kita sebagai orang Islam mestilah meninggalkannya. Tidak usahlah menari poco-poco lagi. Kalau minat dan nak sangat menari, carilah tarian lain.

Rahsia Asal Usul Tarian Poco-poco.

Alhamdulillah kerana kita semua masih bernafas lagi dgn keizinanNya. Saya ingin berkongsi dgn rakan-rakan semua tantang tarian poco-poco yang sedang hangat ditarikan oleh semua lapisan masyarakat, umumnya masyarakat kita yg beragama islam terutama suri-suri rumah dan badan-badan kerajaan ketika manghadiri kursus.

Sebenarnya tarian poco-poco ini berasal dari Filipina bukannya dari Indonesia. Ia ditarikan oleh masyarakat yg berugama kristian ketika mereka menghadiri upacara sembahyang mingguan mereka. Lihatlah sahaja bagaimana pergerakannya, yang membentuk salib.

Mungkin kita tak perasan kerana kita suka mengikut-ikut sesuatu yg baru tanpa usul periksa. Inilah cara musuh-musuh islam mengenakan kita sedangkan kita tahu apabila kita melakukan sesuatu yg menyerupai sesuatu agama maka kita dikira merestui agama itu seperti amalan yoga yg telah difatwakan haram kerana menyerupai agama Hindu. cuma tarian pocoh2 ini belum difatwakan haram lagi. Marilah kita sama2 fikirkan.

Saya dulu pernah terfikir, kenapa tarian itu dimulakan dari kiri? Dan apa jenis senaman ini? Relevankah tarian ini, yang kelihatan seperti tidak siuman?

Saya menyeru kepada diri anda semua supaya mengambil inisiatif untuk tidak lagi ‘menarikan’ lagi tarian ini yang ternyata mensyirikkan Allah tanpa kita sedar. Dan paling utama memohon keampunan daripada Allah S.W.T atas kejahilan kita tentang perkara ini sebelum ini.

Semoga mendapat perhatian pihak berkenaan agar mengkaji secara terperinci tentang kesahihan perkara ini,asal usul dan kesannya kepada akidah umat Islam dan mengeluarkan fatwa tentang tarian ini,agar Umat Islam tidak berterusan di dalam kelalaian dan ‘keasyikkan’ menarikan tarian ini.

11 comments:

piNky LuCiA said...

yeke? tapi zura suka tarian ni.. lepas ni tak ley menari lagi laa kan.. huhu.. kalau mula dari kanan dulu tak ley ke?

debest_thinker said...

Hmm..abg pun compius ni..tp mmg tarian tu bentuk salib kan?

debest_thinker said...

Hmm..abg pun compius ni..tp mmg tarian tu bentuk salib kan?

purple_butterfly said...

aaa.. tarian tu mula dari kiri.. pastu ke depan.. ke blkg2 ulang.. bentuk nya " + " huhu..

tapi kalau org ckp itu fakta.. nak buat gane.. kan bang..

piNky LuCiA said...

eh3.. zura silap guna akaun yana laa bang.. hehehe.. sorry..undidge

abu muaz said...

kita ni suka ikut je.... yg jenis punk, ikut punk.

jenis rempit ....ikut merempit

ikut je tanpa berfikir ......

ada akal tak diguna....

ada agama tak dirujuk....

maafla pagi-pagi membebel

debest_thinker said...

hehe..membebel yg bermunafaat tak pe..

Hawa' said...

nk mntak izin amik artikal ni tuk letak di blog ana...mklumat bru ni..

debest_thinker said...

Ok amikla..selagi ia dapat dimanfaatkan oleh masyarakat.

cleo said...

salam..hmm...recently, ad gak trima email dri sepupu ttg poco2 ni..tkejut gak..sbb dlu ms form6, kwn2 mmg slalu sgt bt tarian ni..cumanya xjoin in la..sb mmg xtau step dia walaupun agk senang..huhu..taw steps dia pn ms MMP kt UKM..anyway, bgs jgak ad post ni..keep it up..^^

FarHa said...

hah ye ke wan??

hemm nak copy bubuh dlm nites kat fb n blog leh hehe

mekasihh hehe

 

©2009 .:: DeBest_Thinker ::. | Template Blue by TNB