.:: Debestthinker ::.

.:: Debestthinker ::.
ASSALAMUALAIKUM...AHLAN WA SAHLAN...PASTIKAN SETIAP LANGKAH YANG DIAMBIL ADALAH UNTUK KEBAIKKAN

Manusia semuanya sama..

|

Yup!! Manusia semuanya sama jer..kaya ker miskin ker ape2lah..so jgnlah kita berbangga dengan kelebihan dan nikmat yg Allah kurniakan kepada kita..kerana idup ini tak lama, paling tinggi pun 60 taun jer..tapi ada yg da meninggal dulu pun sebelum mencecah umur 60 tu..jadi insanf2lah..

Kita semua sebenarnya hidup di dunia ini sama-sama bertanggungjawab untuk mengabdikan diri kepada Allah. Dan janganlah nak bangga-bangga diri..Sebab kita semuanya sama, Asal dari 1 bapa iaitu sebagai zuriat Nabi Adam..

Rasulullah SAW ada berpesan semasa menunaikan Haji Wada` maksudnya:

Wahai sekalian manusia. Sesungguhnya Tuhan kamu adalah satu dan bapa kamu adalah satu. Sesungguhnya tidak ada kelebihan orang Arab terhadap orang bukan Arab, tidak juga bukan Arab terhadap Arab. Tidak ada kelebihan orang yang berkulit merah ke atas orang yang berkulit hitam dan orang yang berkulit hitam ke atas orang yang berkulit merah, melainkan dengan takwa.

(Riwayat Ahmad)

Dengan ucapan ini Rasulullah memperkuatkan lagi mesej yang disampaikan oleh al-Quran kepada seluruh manusia melalui surah al-Hujurat [49]:13 mafhumnya:

“Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu.”

Namun dalam ayat ini yang menetapkan persamaan antara manusia, Tidak pula membatalkan mengkhususkan rumpun-rumpun bangsa. Al-Quran mengiktiraf bahawa Allah menjadikan manusia berbangsa-bangsa dan berpuak-puak dengan tujuan mereka dapat saling kenal-mengenal...


1 Comentário:

piNky LuCiA said...

manusia semuanya sama? hmm..

 

©2009 .:: DeBest_Thinker ::. | Template Blue by TNB