.:: Debestthinker ::.

.:: Debestthinker ::.
ASSALAMUALAIKUM...AHLAN WA SAHLAN...PASTIKAN SETIAP LANGKAH YANG DIAMBIL ADALAH UNTUK KEBAIKKAN

PANDUAN MENGHADAPI TEMUDUGA

|

Setelah puas mencari kerja yagn sesuai dan menunggu selama berbulan-bulan, akhirnya anda dipanggil menghadiri temuduga. Inilah masanya anda berdepan dengan bakal majikan dan “ menjual “ segala pengalaman, kemahiran, semangat dan kesungguhan yang ada pada diri anda.

Masalahnya, anda hanya mempunyai 15 atau 20 minit untuk meyakinkan majikan tanpa mengetahui apa sebenarya yang mereka mahukan daripada anda.
Berikut adalah beberapa perkara yang perlu diingat untuk membantu anda mengharungi temuduga dega yakin. Semoga Berjaya!

Kajian – lakukan edikit kajian latar belakang syarikat ( lokasi, laman web, jenis industri, perkhidmatan ditawarkan ) waktu bekerja, bidang tugas.

Berlatih – dengar bantuan untuk berlatih dirumah dengan kuat untuk meningkatkan keyakinan diri, perbaiki percakapan supaya lebih jelas, tepat dan tidak gementar semasa temuduga sebenar.

Berpakaian kemas – tanggapan pertama majikan terhadap anda adalah sangat penting. Jika temuduga anda untuk kerja pejabat, pilihan terbaik adalah memakai su konservatif berwarna gelap ( lelaki dan wanita ). Jika kod pakaianya lebih kasual ( kilang atau tapak pembinaan ) pakai sepasang seluar slek dan kemeja berkolar. Elak barang kemas terlalu sarat dan minyak wagi yang kuat atau pakaian ranggi.

Etiket temuduga – beberapa aspek penting yagn perlu diingati adalah ketepatan waktu, gerak geri ( jangan terlalu keras dan gementar ), jangan duduk membongkok ( memberi gambaran adnda seorang pemalas atau tidak berminat dengan jawatan ditawarkan). Kekalkan intraksi mata dengan penemuduga, bercakap dengan sopan, elak slangan atau kata-kata kasar.

Bertanya soalan – jangan cuba mengambil alih tugas sebagai penemuduga, sebaliknya gunakan kajian anda tadi untuk bertanya beberapa soalan tambahan mengenai perniagaan, jawatan, ciri kelayakan dan apa diharapakn daripada calon yang mengisi posisi iu kelak.

Ucapan terima kasih – pasikan anda meluahkan penghargaan kepada pihak majikan kerana memberi anda peluang ditemuduga.

Kesimpulanya, anda perlu ingat tiga perkara pening sebelum menghadiri temuduga yang bakal mencorakkan kerjaya masa depan anda iaitu : bersedia, professional, dan bersopan untuk memberi tanggapan yagn tepat mengenai potensi diri anda.


UTUSAN MALAYSIA - 15 MEI 2009

0 comments:

 

©2009 .:: DeBest_Thinker ::. | Template Blue by TNB