.:: Debestthinker ::.

.:: Debestthinker ::.
ASSALAMUALAIKUM...AHLAN WA SAHLAN...PASTIKAN SETIAP LANGKAH YANG DIAMBIL ADALAH UNTUK KEBAIKKAN

MENGEMASKINI RESUME DAN PERSEDIAAN TEMUDUGA

|

Resume merupakan dokumen penting yang memperomsikan pengalaman, pendidikan, kemahiran dan kejayaan anda kepada calon majikan.

Malah resume yang dikarang dengan baik dan lengkap mampu mencerahkan peluang anda untuk maju selangkah lagi dalam usaha pencarian kerja impian.

Elemen asas yang perlu disertakan dalam resume adalah :

Kepala - ( heading ) - nama, alamat penuh (terkini), nombor talifon dan email.

Objekif – memberi tumpuan kepada resume anda dengan meletakkan jawatan yang anda ingin kan, samada katagri pelatih, sementara atau sepenuh masa. Ia juga menunjukan kecenderungan dan sasaran kerjaya peribadi anda.

Pendidikan – mulakan dengan kelayakan akademik terkini termasuk nama kolej atau universiti atau ijzah, bidang pengkhususan tarikh tamat pegajian dan CGPA.

Kerja khusus berkaitan – khursus pra atau pasca ijazah, kertas kajia, seminar dan projek berkaitan jenis kerjaya yang dicari.

Pengalaman – gunakan frasa pendik ( bukan ayat) untuk menekankan perngalaman bekerja dan kemahiran diguakan secara dinamik. Sertakan pengalaman ermasuk sebagai pelatih, guru semnetara, kerja klinikal, sukarelawan dan prijek kajian.

Lain-lain katagori – sijil, anugerah, penghargaan kemahitan berbahasa tahap leterasi computer, akiviti luar kekuatan peribadi, kemhiran teknikal, keahlian profesom, penerbitan.

Rujukan – jangan senaraikan nama rujukan secara individu pada resume anda. Buat senarai rujukan di mukan surat baru, sebelum itu dapatkan kebenaran daripada individu terbabi untuk menggunakan mereka sebagai rujukan anda.

0 comments:

 

©2009 .:: DeBest_Thinker ::. | Template Blue by TNB