.:: Debestthinker ::.

.:: Debestthinker ::.
ASSALAMUALAIKUM...AHLAN WA SAHLAN...PASTIKAN SETIAP LANGKAH YANG DIAMBIL ADALAH UNTUK KEBAIKKAN

PENATNYER..NGANTUK..

|

Semalam aku men badminton sampai kul 2 pagi..pastu pg kena bagun awal nak g praktikel lak.huhuhu..biasalayu..Hari ini da hari ke sepuluh aku praktikal di Mah. Syariah Kajang..mcm2 kes da aku baca dan dengar dalam dewan perbicaraan. Kes yang paling tip top ialah kes2 cerai..

huhuhu.. napela ramai sangat orang nak bercerai...nak kawin bukanla main susah. nak cerai sekejap jer.tak sampai pn 5 saat, hanya dengan beberapa perkataan jer "aku ceraikan kau". ringkas dan pendekkan lafaznya?? tapi kesan dan akibatnya teramat besar sekali. fikirla panjang-panjang yer bagi pasangan yang dah berkahwin..

kesan terutamanya kepada perempuanla..da dapat status baru..bagi lelaki rasenye tak de masalah sangat walaupun da dapat status len sebabnyer die takde hilang ape2, dara ker ape ker..tetap mcm tu jugak..so bagi isteri2 dan suami2 kat luar sana jagalah baik-baik hubungan anda. terutamanya pada isteri, kalau lah isteri ok..baik..jaga rumahtangga dengan baik, layan suami..tak kan tak semena-mena suami nak marah kan?..bgitu juga dengan suami. pakat2 jagala..tapi parahnya lagi bila ada anak..lagila kesian anak2 tu membesar tanpa kasih sayang secukupnya daripada mak dan ayahnya..nak pula si ayah yang tidak bertanggungjawab untuk memberi nafkah kepada anak..huhuhu

Ade juga perceraian yg bukan datang dari suami tapi penceraian yang difailkan oleh isteri..samada cerai fasakh dan cerai secara baik..mungkin mereka ( isteri-isteri ) ada sebab dan alasan yg tersendiri..itu adalah hak isteri..

Bagi para isteri-isteri yang sudah tiada jalan lain untuk menyelesaikan masalah konflik rumahtangga anda, anda mempunyai hak untuk mohon cerai fasakah..tapi ade syarat-syaratnya la..bukan mudah2..

Antara salah satu sebabnye bila suami dah cuai dan tak bagi nafkah dalam masa 3 bulan..jadi bila lebey 3 bulan tu blh la nak mohon cerai fasakh kat mana2 mahkamah syariah yang berdekatan..tapi dengan syarat kamu tak redhola si suami tadi tak bg nafkah..sbb nafkah wajib keatas suami..tapi bila kamu redho atau ada persetujuan atas sebab-sebab tertentu takpela..tak jadi masalah..

Tahu tak nafkah ni aper?? hmm..nafkah seperti yang dijelaskan oleh YA Hakim Bicara Tuan Hakim Abu Bakar bin Ahmad berdasarkan kes rosnani bt Abd. Ghani v Zulkifli :

nafkah ialah segala yang dibelanjakan, kata nafkah hanya boleh digunakan untuk kebajikan, sebab-sebab wajib nafkah ada tiga perkara iaitu disebabkan nikah, qarabah dan milik. Hak isteri dari suaminya itu ada tujuh :

1. makan
2. lauk
3. pakaian
4. kebersihan
5. pakaian
6. perkakas rumah tempat tinggal
7. khadam jika biasa berkhadam.

Kesimpulanya adalah wajib suami memberi nafkah kepada isteri atau di dalam tanggungan sepertimana di dalam syarah

hmm tapi...kebanyakkan alasan yg aku baca dan dengar dengan mate dan telinga aku sendiri di dalam dewan perbicaraan, alasanya tidak bersefahaman dll. Ade jugak alasan yang pelik2..hehehe tp ade juge yg kelakar. Nak tahu tak ape dia? alasan die cakap "suami saya suruh buat oral seks, saya tak mahu..saya geli" dll bermacam-macam lagi. Nak tahu kejela kat mahkamah. Sikit-sikit je blh cite..cite ni pun nak share untuk pengajaran..

Ade pasangan kat luar dewan baik jer sembang2..masuk je dewan..huhuhuhu
nnt sambung len..ader keje...

2 comments:

piNky LuCiA said...

pelik nye kes.. huhu

Welcome to My Blogg said...

pelik pun tapi tula hakikatnya yg berlaku..

 

©2009 .:: DeBest_Thinker ::. | Template Blue by TNB